Home / MotoGP / Michelin: „Teraz został nam tylko przód”

Michelin: „Teraz został nam tylko przód”

Kwalifikacje do GP Hiszpanii w 2006 roku zakończyły się wielkim sukcesem firmy Bridgestone, ponieważ wszystkie maszyny jeżdżące na oponach tego producenta zajęły miejsca w pierwszym rzędzie.
Ale ostatnio podczas testów w Jerez francuska firma MichKwalifikacje do GP Hiszpanii w 2006 roku zakończyły się wielkim sukcesem firmy Bridgestone, ponieważ wszystkie maszyny jeżdżące na oponach tego producenta zajęły miejsca w pierwszym rzędzie.
Ale ostatnio podczas testów w Jerez francuska firma Michelin pokonała swojego japońskiego rywala zajmując czołowe cztery miejsca podczas sesji „kwalifikacyjnej”.

Dyrektor francuskiej firmy Jean-Philippe Weber uważa, że nowe motocykle o poj. 800ccm potrzebują lepiej wykonanej przedniej opony niż dotychczasowe 990ccm, ponieważ ich charakterystyka pozwala zawodnikom wchodzić w zakręty bardziej agresywnie.
„Maksymalne prędkości są mniejsze od tych z 990ccm, ale czasy uzyskiwane przez 800ccm są bardzo dobre, lepsze niż w poprzednich sezonach, ponieważ zawodnicy mogą wchodzić w zakręty szybciej dzięki opóźnieniu hamowania i uzyskać w nich większą prędkość. W związku z tym potrzebują dobrej przedniej opony lepszej niż kiedykolwiek, do której będą mieć maksymalne zaufanie. Staramy się taką stworzyć, odkąd rozmawialiśmy z naszymi zawodnikami po pierwszych testach w Motegi we wrześniu. Dlatego przeszliśmy do 16-tek. Są troszkę mniejsze i lżejsze od 16,5”, co daje lepszą obsługę maszyny, pozwala również zawodnikom lepiej manewrować motocyklem. Ponadto mają nieznacznie większą powierzchnię stykającą się z asfaltem, dzięki czemu motocykl prowadzi się pewniej”.
”Pracujemy nad 3 głównymi rodzajami 16-tek, wszystkie o takim samym profilu ale odmiennej konstrukcji. Każdy z naszych zawodników skupia się bardziej lub mniej na jednym rodzaju ogumienia, które najlepiej mu pasuje. Valentino i Nicky hamują bardzo głęboko w zakrętach, więc potrzebują oni stabilnej opony, która nie będzie się zbytnio poruszać. Inni zawodnicy, jak Shinya (Nakano) wchodzą w zakręty bardziej łagodnie, co z kolei wymaga odmiennej konstrukcji i mieszanki. W niektórych przypadkach różnica pomiędzy oponami naszych zawodników może być bardzo duża.”

”Rozwój nowej przedniej opony nie jest łatwy, ponieważ zawodnicy, żeby zrozumieć oponę, muszą jechać na granicy przyczepności. Jednak jeśli raz już poznają jej właściwości i będą czuli się na niej pewnie, wzrośnie ich agresywność w pokonywaniu kolejnych zakrętów. Wiedząc jak jest to trudne, aż nieprawdopodobne jest to, jak zrobiliśmy tak wielki postęp.”

Nowe motocykle 800cc mają inne wymagania co do tylniej opony, więc Michelin również przystosował swoją tylną 16,5”.

”Rozmiar i profil się nie zmieniły, ale za to prędkości pokonywanych zakrętów są większe, więc co za tym idzie większe są także naprężenia na krawędzi opony,” dodaje Weber. ”Nasza praca nad tylnią oponą skupiła się głównie na stworzeniu zwiększeniu stabilności na krańcach opony i na poprawieniu przyczepności podczas wyjść z zakrętu, dostosowując sztywność osłonki i mieszanki opony, więc jest to bardziej lub mniej kontynuacja prac, z którymi mięliśmy do czynienia w przypadku 990cc. To była ciężka praca, ponieważ są ogromne różnice pomiędzy tylnimi oponami wytwarzanymi dla różnych zawodników. Panowie jak Valentino i Nicky ostro napierają na tył, dając duże naprężenia oponie.”

AUTOR: Redakcja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
140 zapytań w 1,167 sek