Home / MotoGP / Tajemnicza dźwignia na prototypowych motocyklach Yamahy

Tajemnicza dźwignia na prototypowych motocyklach Yamahy

rossi+tajemnicza+dzwignia+yamaha

Dziennikarze podczas ostatnich testów MotoGP wykryli dodatkową dźwignię na motocyklach Valentino Rossiego i Jorge Lorenzo.

Mała dźwignia zlokalizowana jest na kierownicy pomiędzy sprzęgłem a manetką po lewej stronie maszyny. Honda zaopatrzyła swoje motocykle w podobną dźwignię (patrz zdjęcie poniżej) już od połowy poprzedniego sezonu.

W rozmowie z serwisem Crash.net, szef zespołu Yamahy Massimo Meregalli potwierdził tylko, że nowa część jest powiązana z najnowszą skrzynią biegów japońskiego producenta.

Szybka skrzynia biegów (ang. seamless gearbox) rozwijana przez Yamahę oszczędza czas przy przyspieszaniu, krótsze i delikatniejsze zmiany biegów czynią motocykl bardziej stabilnym, szczególnie w złożeniu, gdy zawodnik dodaje gazu przy wyścigu z zakrętu.

Z kolei główną zaletą Hondy i jej skrzyni jest mocne hamowanie i wejście w zakręty. Krążą plotki, że zawodnicy RCV nie potrzebują używać sprzęgła podczas zbijania biegów w dół.

„Honda ma szybką skrzynię biegów zbijając je w dół,” powiedział Rossi. „My nie. To główny problem, o którym wiemy i chcemy, żeby Yamaha przygotowała poprawki.”

„Próbujemy zmieniać biegi podczas hamowanie jak Honda, ale na ten moment jest jeszcze gorzej niż w ubiegłym roku,” dodaje Lorenzo.

Kliknij, aby pominąć reklamy

Fakt, iż dźwignia jest taka mała, może świadczyć, że nie jest ona przeznaczona do użytku podczas jazdy, a jedynie podczas postoju/startu. Najbardziej prawdopodobna teoria mówi, że jest ona używana do wrzucenia biegu neutralnego /startu motocykla.

Może być to połączone z pogłoskami, aby zoptymalizować szybką skrzynię biegów, która ma w jednym czasie „zamontowane” dwa biegi, Honda i teraz Yamaha pozbyły się z przełożeń biegu neutralnego, który znajdował się pomiędzy pierwszym, a drugim biegiem (1-N-2-3-4-5-6).

W teorii, dla bezpieczeństwa i poprawy działania szybkiej skrzyni, neutralny byłby zablokowany do momentu wciśnięcia tajemniczej dźwigni. Podczas jazdy zawodnik nogą zmieniałby wyłącznie biegi z zakresu od jedynki do szóstki.

jorge+lorenzo+tajemnicza+dzwignia+yamaha

Dźwignia z motocykla Jorge Lorenzo 4-6 luty 2014 (testy MotoGP)

marc+marquez+honda+hrc

 

Dźwignia z motocykla Marca Marqueza Repsol Honda

alvaro+bautista+honda+dzwignia

Dźwignia z motocykla Alvaro Bautisty Gresini Honda

Kliknij, aby pominąć reklamy

stefan+bradl+lcr+honda+dzwignia

Dźwignia z motocykla Stefana Bradla LCR Honda

aleix+espargaro+yamaha+brak+dzwigni

Zdjęcie Yamahy Forward Aleixa Espargaro (bez szybkiej skrzyni biegów) – brak dźwigni.

Źródło: crash.net

Założyciel MotoGP.pl - Redaktor Naczelny portalu. Od ponad 10 lat związany ze sportami motorowymi na dwóch i czterech kółkach. Prywatnie zafascynowany motocyklami.

komentarzy 16

  1. Nie może być po prostu N-1-2-3-4-5-6 ? Dźwignia w Yamasze pojawiła się w tym samym momencie kiedy Yamaha podała, że można zrzucać biegi bez sprzęgła, prawdopodobnie w przypadku Hondy było tak samo. Tyle, ze ta dźwignia w Yamasze różni się od tej z Hondy; w Yamasze wygląda jakby sterowało się nią wewnętrzną częścią palca wskazującego, a W Hondzie zewnętrzną. Dźwignia na pewno steruje linką.

    Może tą dźwigienkę wciska się i przytrzymuje na czas zbijania biegów, co mogłoby aktywować jakiś system w skrzyni do łagodniejszej zmiany biegów w dół.

  2. Może nie tyle biegu neutralnego co po prostu mechanizm prostego ciągłego wysprzęglenia. Patrząc na schematy budowy skrzyń nazwijmy to „seamles transmision” rzeczywiście nie ma tam miejsca na bieg neutralny.
    Ciekawa sprawa

  3. Wygląda jak klasyczna regulacja obrotów biegu jałowego, jednak kto to wie :)

  4. Mick Doohan miał kiedyś taki bajer, który inni odgapili; obsługiwało sie nim tylny hamulec. Ale to ciekawostka bo tu chodzi o skrzynię.

  5. a mi się wydaję ze ta dzwignia to do „mrugania długimi” :) honda założyła żeby Lorkowi mrugnąć na prostej :)

  6. Według mnie ta dźwignia odpowiada za sterowanie sprzęgłem, ale działa jak dźwignia hamulca ręcznego w samochodach i używa jej się np do rozgrzewania silnika. Po odpaleniu motocykla wciskasz małą klamkę, która odciąga tarczą sprzęgła i blokuje ją w takiej pozycji. Teraz można puścić małą dźwigienkę i motor z zapiętym biegiem stoi i się grzeje. jeżeli chcesz ruszyć wciskasz normalną klamkę sprzęgła, która równocześnie zwalnia zablokowane sprzęgło przez małą dźwignie. Dalej ruszasz puszczając dużą klamką.

    Ale gdyby to było takie oczywiste i proste pewnie zespoły nie trzymałyby tej informacji w tajemnicy.

    • tylko po co w takim przypadku mała dźwignia byłaby w łatwo dostępnym miejscu, gdzie użytkownik omyłkowo mógłby ją wcisnąć; skoro używałoby się jej rzadko mogłaby być w gorzej dostępnym miejscu. Ale znowu jest za mała żeby jej używać w trakcie jazdy, więc nic nie wiadomo.

Dodaj komentarz

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
60 zapytań w 0,886 sek