Zawodnik sportów motorowych, podobnie jak każdy inny sportowiec wymaga treningu nie tylko specyficznego (na torze) ale również uzupełniającego (fizycznego i mentalnego). Niestety, często trening uzupełniający jest wykonywany rzadko, lub chaotycznie – bez odpowiedniego planu. Być może dzieje się tak ze względu na małą ilość informacji na temat tego w jaki sposób trenować oraz jaka może być z tego korzyść.
Mam nadzieję, że ten krótki artykuł i film wideo pozwoli zrozumieć istotę treningu motorycznego, oraz da kilka wskazówek, aby osiągać więcej na torze. Tekst na przykładzie przygotowań do sezonów 2019 i 2020 Kamila Krzemienia (2019: Mistrz Polski, Vice Mistrz Europy Alpe Adria klasa Superstock 1000 oraz czołowy zawodnik Mistrzostw Świata wyścigów EWC).
Jakie funkcje powinien spełniać trening motoryczny?
– Zwiększać komfort jazdy (np. poprzez zmniejszanie napięć mięśniowych, poprawę wydolności)
– Minimalizować kontuzje
– Wzmacniać tzw. „słabe ogniwa” zawodnika (np. słaba mobilność, siła, itd.)
– Kształtować specyficzne dla dyscypliny cechy
Nad jakimi elementami powinni pracować riderzy?
→ Praca nad wydolnością: Podczas wyścigu tętno zawodników wynosi ok. 170-185, co nie pozostawia wątpliwości jak wielki jest to wysiłek dla organizmu. Narastające zmęczenie układu krążeniowo-oddechowego i mięśniowego to zwiększone ryzyko błędnych decyzji, czy dyskomfortu podczas jazdy. Odpowiedni trening wytrzymałościowy to jeden z najważniejszych elementów przygotowań.
→ Stabilność tułowia: Im bardziej stabilny i silny „core” tym lepsza kontrola ciała, ale też zniesienie napięć z części dystalnych. Często, u słabo wytrenowanych zawodników pojawia się dokuczliwe, nadmierne napięcie np. na przedramionach, czy przywodzicielach. Można temu zapobiec stosując ćwiczenia usprawniające stabilizację centralną i wzmacniające tułów.
→ Balans, sensomotoryka: ponadprzeciętne „czucie” i kontrola każdego elementu ciała oraz środka ciężkości to kolejny klucz do sukcesu w wyścigach.
→ Czas reakcji, koordynacja oko-ręka: na sali treningowej możemy również rozwijać umiejętność szybkiego reagowania na nieprzewidziane sytuacje, które mogą się wydarzyć na torze
→ Trening kognitywny: tzw. brain fitness, kolejny obowiązkowy element – lepsze podejmowanie decyzji na torze, szczególnie podczas zmęczenia.
→ Kontrola oddechu: ćwiczenia oddechowe sprawdzają się nie tylko jako element regeneracyjny ale też wpływają zmniejszenie stresu przed startem.
→ Siła: radzenie sobie z 170kg sprzętem podczas przeciążeń przy hamowaniu, przyspieszaniu czy wchodzeniu w zakręty wymaga odpowiedniej ilości siły (szczególnie izometrycznej) przy relatywnie niskiej wadze ciała.
→ Mobilność: duża ruchomość stawów i elastyczne mięśnie to kolejny element który wpływa pozytywnie na kontrole ruchów, może przyczynić się również do mniejszej kontuzjogenności w przypadku wywrotki.
→ Kontrola wagi oraz analiza składu ciała:
Najlepsza forma na motocykl to relatywnie niska waga (wzrost – 100 – 10), niski poziom tkanki tłuszczowej oraz odpowiednia ilość tkanki mięśniowej. Innymi słowy im mniej kilogramów tym lepsza prędkość, przy zachowaniu odpowiedniego poziomu siły i wytrzymałości mięśni.
Poniżej video z przygotowań Kamila do sezonu. Pamiętajcie, że to tylko wycinki z treningów. Do wielu ćwiczeń dochodzi się etapami (odpowiednio progresując trening) oraz dobrze jest indywidualizować trening pod swoje słabe ogniwa np. (słaba wydolność, siła itd.)
Trener przygotowania motorycznego, fizjoterapeuta
Emil Strumiński facebook.com/treneremil
Strona www: moveman.pl
spoko:) dobre! senkju
Stary jestem… szanuje ten trening i relacje ale ten podkład dźwiękowy to jest coś ponad moje uszy :)