Home / Artykuły / Skrzydełka? Ducati nie było pierwsze. Ani nawet drugie…

Skrzydełka? Ducati nie było pierwsze. Ani nawet drugie…


Aerodynamika nie znika z MotoGP. Mimo zakazu stosowania skrzydełek na owiewkach, projektanci poszczególnych zespołów przestudiowali przepisy i stworzyli owiewki ze zintegrowanymi skrzydełkami, mieszczącymi się pod „osłonami”, tak że skrzydełka nie zagrażają zawodnikom. Nie są to już tak radykalne rozwiązania jak rok temu, choć dalej potrafią wzbudzać zdziwienie, a u niektórych nawet obrzydzenie.

I choć za prekursorów takich skrzydełek powszechnie uważa się zespół Ducati, który potrzebował aerodynamiki by pomagała ona w okiełznaniu Desmosedici, to już kilkadziesiąt lat temu takie elementy pojawiały się w klasie 500ccm i to wcale nie producent z Bolonii jeździł z nimi jako pierwszy…


Prekursorem tak zaawansowanej aerodynamiki, która miała przyciskać przednią część motocykla do toru, była MV Agusta. Włosi zainstalowali owiewki w swoim motocyklu królewskiej klasy 500ccm podczas treningów przed GP Belgii w 1974 roku. Jechał nim wtedy Phil Read. Tor Spa wyglądał wtedy zupełnie inaczej niż teraz i zawodnicy ścigali się na drogach, łączących kilka położonych niedaleko siebie wsi, rozwijając wielkie szybkości.

Kliknij, aby pominąć reklamy

Zawodnicy na długich prostych mijali bariery drogowe oraz zabudowania. Tylko fragmenty tamtego Spa-Francorchamps pozostało do dzisiaj, a i tak w mocno zmienionej postaci.

MV Agustę w treningach przed GP Belgii zobaczycie w poniższym filmie, np. na 1:57. Jak łatwo zobaczyć, podczas wyścigu w motocyklu z numerem #2 takich skrzydełek już nie było…

Ostatecznie wtedy skrzydełka nie przyjęły się i przez długie lata nie było ich widać na owiewkach. Powróciło do nich Suzuki, i to na nieco dłuższy czas. Pod koniec lat ’70 fabryczna ekipa Heron Texaco Suzuki stosowała skrzydełka w swoich motocyklach. I to nie tylko jeden projekt, a różne wersje, czasem nawet w jednym i tym samym wyścigu.


Na zdjęciu powyżej widzimy trójkę fabrycznej ekipy Suzuki, dosiadającej motocykli o różniących się skrzydełkach. Japończycy już w 1978 rozwinęli taki projekt, by potem stosować go w 1979 roku. Powyższe zdjęcie przedstawia właśnie ten sezon. Na zdjęciu Tom Herron, Steve Parrish oraz Barry Sheene.

Kliknij, aby pominąć reklamy

Źródło: crash.net, gpone.com, twitter, itsawheelthing.tumblr.com

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL regularnie od 2009 roku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
141 zapytań w 1,362 sek