Komisja World Superbike pracuje nad wprowadzeniem nowej klasy wejściowej do mistrzostw w 2026 roku, co stanowić będzie znaczący krok w ewolucji krajobrazu wyścigowego tego cyklu. Ta nowa klasa zastąpi Mistrzostwa Świata FIM Supersport 300 (WSSP300), które od momentu powstania w 2017 roku z powodzeniem pełniły rolę klasy wprowadzającej do międzynarodowej, topowej rywalizacji w produkcyjnej serii.
WSSP300 spełniło swoje zadanie, oferując zrównoważoną i przystępną platformę dla nowych talentów, umożliwiając im wejście do mistrzostw świata. Opierając się na tym sukcesie, wprowadzenie nowej klasy ma na celu dalsze zwiększenie sportowego i komercyjnego znaczenia kategorii wejściowej. Co zatem zyskają młodzi zawodnicy?
Jednym z kluczowych celów tej inicjatywy jest ułatwienie ścieżki awansu dla zawodników przechodzących do wyższych klas, w szczególności do Mistrzostw Świata FIM Supersport (WSSP). Poprzez zmniejszenie różnicy w osiągach między klasą wejściową a klasą pośrednią, celem jest stworzenie bardziej płynnego przejścia dla zawodników, wspierając ich rozwój i przygotowując ich na konkurencyjne wymagania wyższych kategorii. Aktualnie te różnice są mocno widoczne. Maszyny WSSP300 to bardzo niewielkie motocykle. WSSP to już rasowe maszyny wyścigowe, wykorzystywane także przez zawodników z ogromnym doświadczeniem torowym.
Dodatkowo, ten krok ma na celu przyciągnięcie większego zainteresowania ze strony producentów, umożliwiając im prezentację maszyn odzwierciedlających rosnący segment rynku. Nowa klasa będzie obejmować zwinne motocykle z mocniejszymi silnikami średniej pojemności, których szczegóły zostaną określone przez Komisję WSBK w najbliższych tygodniach i miesiącach.
Uruchomiona w 2017 roku, klasa WSSP300 zapewniła globalną platformę dla młodych talentów, umożliwiając im pokazanie swoich umiejętności i poznanie zawiłości serii wyścigowej, szybko stając się popularnym punktem wyjścia dla aspirujących zawodowych zawodników. W Polsce mieliśmy swój udział w tej serii, ponieważ jeździł w niej Daniel Blin, obecnie rywalizujący w niemieckiej serii IDM. Ważnym wydarzeniem w WSSP300 było także mistrzostwo świata dla Any Carrasco, pierwszy taki kobiecy sukces w wyścigach torowych o randze mistrzostw świata.
Ostatni sezon serii WSSP300 odbędzie się w 2025 roku, dając zespołom i producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do przejścia do nowej klasy w 2026 roku.
Źródło: worldsbk.com