Już jutro po raz trzeci w historii rozpocznie się sezon Motocyklowych Mistrzostw Świata w klasie Moto2. Stawka pośredniej kategorii tym razem liczyć będzie nieco mniej zawodników, bowiem trzydziestu dziewięciu, spośród których spora grupa może włączyć się do walki o najwyższe laury.
W pierwszym sezonie z nowopowstałą kategorią – 2010 – wyścig Moto2 na torze nieopodal Doha wygrał Shoya Tomizawa. Dla Japończyka jeżdżącego wówczas na maszynie Suter w teamie Technomag-CIP było to pierwsze zwycięstwo w wyścigach Grand Prix i zarazem ostatnie. 19’latek z Japonii zginął kilka miesięcy później w Misano Adriatico. Tymczasem w ubiegłorocznym cyklu zmagań górą z rywalizacji w pośredniej klasie wyszedł, późniejszy zdobywca tytułu mistrzowskiego, reprezentujący Kalexa Niemiec Stefan Bradl, obecnie ścigający się w MotoGP.
Wygląda na to, że rywalizacja w Moto2 będzie raz jeszcze zacięta, o czym świadczą chociażby statystyki. Aż trzydziestu trzech etatowych zawodników, w tym aż siedemnastu triumfowało wcześniej w chociaż jednym wyścigu Grand Prix, a do tego mamy dwóch Mistrzów Świata, kilku v-ce Mistrzów i kierowców, którzy w przeszłości uzupełniali TOP3 w klasyfikacji generalnej.
Wszystko wskazuje na to, że ogromne szanse na wywalczenie tytułu ma Marc Marquez. Ten zaledwie 19’letni Hiszpan reprezentujący team CatalunyaCaixa Repsol i jeżdżący na Suterze mógł tego dokonać już w ubiegłym sezonie. Uraz nerwu wzorku, jakiego nabawił się ponad pięć miesięcy temu w Malezji sprawił jednak, że odpuścił on większą część zimowych testów. Jedyny raz z rywalami jeździł w Jerez, gdzie jednak regularnie plasował się w czołówce.
Zimą szybcy byli przede wszystkim zawodnicy Kalexa, który rok temu sięgnął po tytuł z Bradlem. Mowa tu w szczególności o dwóch z trzech kierowców teamu Pons 40 HP Tuenti – Hiszpanach Polu Espargaro i Esteve Rabacie. Kilkukrotnie w czołówce pojawiał się też Scott Redding i Mika Kallio, a więc duet Marc VDS Racing. Dla Brytyjczyka będzie to trzeci rok startów w pośredniej kategorii, a w dwóch poprzednich nie udało się jeszcze stanąć na najwyższym stopniu podium.
Bardzo dobrze radzili też sobie jednak obaj reprezentanci ekipy Italtrans Racing, czyli Włoch Claudio Corti i, nieco niespodziewanie, jego team-partner Japończyk Takaaki Nakagami. #71 akurat na Losail może mieć jednak problemy, bo w jeździe przy sztucznym oświetleniu przeszkadza mu wada wzroku! Nie wolno jednak lekceważyć startującego na Suterze, Szwajcara Thomasa Luthiego czy wiecznie nieprzewidywalnego Włocha Andrei Iannone, który powrócił do podwozia Speed Up, na którym to szło mu naprawdę nieźle w 2010 roku.
W nadchodzącym sezonie będziemy mieli też dziewięciu debiutantów, jednak do czerwca startować ich będzie tylko ośmiu. Tym ostatnim jest Eric Granado, który jednak do ekipy JiR Moto2 dołączy dopiero na Silverstone, a wszystko dlatego, że dopiero 10 czerwca skończy on wymagane do startów szesnaście lat. Pozostałymi z „rookies” będą: Francuz Johann Zarco (ubiegłoroczny v-ce Mistrz Świata w 125cc), Szwed Alexander Lundh, Brytyjczyk Gino Rea, Szwajcar Marco Colandrea, ostatni w historii Mistrz klasy 125cc – Hiszpan Nico Terol, wyżej wspomniany już Nakagami, Hiszpan Angel Rodriguez oraz jedyna kobieta w stawce – Elena Rosell.
Hiszpance w ekipie QMMF partnerować będzie Anthony West, który po wielu perturbacjach przed startującym sezonem, w końcu znalazł miejsce w Moto2. Do tej dwójki, która jeździć będzie na Moriwaki, na czas rundy w Katarze dołączy, startujący z dziką kartą, miejscowy zawodnik – Nasser Hasan Al Malki.
Do stawki Moto2 powraca też, po roku spędzonym w klasie królewskiej na zupełnie nieudanych startach w zespole LCR Honda MotoGP, Toni Elias. Pierwszy w historii Mistrz Świata pośredniej kategorii będzie walczył o odzyskanie tytułu w barwach teamu Mapfre Aspar, ale zadanie nie będzie łatwe. Wciąż nie może się on w pełni dogadać ze swoim Suterem, tak jak i jego zespołowy kolega i rodak, Hiszpan Nico Terol.
Pierwszy trening wolny klasy Moto2 już jutro o 17:55 naszego czasu.
Lista zawodników Moto2 startujących w Katarze:
3 CORSI Simone (ITA) Came IodaRacing Project FTR
4 KRUMMENACHER Randy (SWI) GP Team Switzerland KALEX
r 5 ZARCO Johann (FRA) JIR Moto2 MOTOBI
r 7 LUNDH Alexander (SWE) Cresto Guide MZ Racing MZ FTR
r 8 REA Gino (GBR) Federal Oil Gresini Moto2 MORIWAKI
r 10 COLANDREA Marco (SWI) SAG Team FTR
12 LUTHI Thomas (SWI) Interwetten-Paddock SUTER
14 WILAIROT Ratthapark (THA) Thai Honda Gresini Moto2 MORIWAKI
15 DE ANGELIS Alex (RSM) NGM Mobile Forward Racing SUTER
r 18 TEROL Nicolas (SPA) Mapfre Aspar Team SUTER
19 SIMEON Xavier (BEL) Tech 3 Racing TECH 3
24 ELIAS Toni (SPA) Mapfre Aspar Team SUTER
29 IANNONE Andrea (ITA) Speed Master SPEED UP
r 30 NAKAGAMI Takaaki (JPN) Italtrans Racing Team KALEX
36 KALLIO Mika (FIN) Marc VDS Racing Team KALEX
38 SMITH Bradley (GBR) Tech 3 Racing TECH 3
40 ESPARGARO Pol (SPA) Pons 40 HP Tuenti KALEX
44 ROLFO Roberto (ITA) Technomag-CIP SUTER
45 REDDING Scott (GBR) Marc VDS Racing Team KALEX
r 47 RODRIGUEZ Angel (SPA) Desguaces La Torre SAG FTR
49 PONS Axel (SPA) Pons 40 HP Tuenti KALEX
60 SIMON Julian (SPA) Blusens Avintia FTR
63 DI MEGLIO Mike (FRA) S/Master Speed Up SPEED UP
71 CORTI Claudio (ITA) Italtrans Racing Team KALEX
72 TAKAHASHI Yuki (JPN) NGM Mobile Forward Racing SUTER
76 NEUKIRCHNER Max (GER) Kiefer Racing KALEX
77 AEGERTER Dominique (SWI) Technomag-CIP SUTER
80 RABAT Esteve (SPA) Pons 40 HP Tuenti KALEX
r 82 ROSELL Elena (SPA) QMMF Racing Team MORIWAKI
88 CARDUS Ricard (SPA) Arguiñano Racing Team AJR
93 MARQUEZ Marc (SPA) Team CatalunyaCaixa Repsol SUTER
95 WEST Anthony (AUS) QMMF Racing Team MORIWAKI
W 96 AL MALKI Nasser Hasan (QAT) QMMF Racing Team MORIWAKI
r – debiutant
W – dzika karta