Wyścig klasy Moto3 podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii był perfekcyjny pod każdym względem! Piękna, słoneczna pogoda i wspaniała walka w wyścigu to to, co zdecydowanie odpowiada fanom wyścigów motocyklowych. Zawodnicy najmniejszej klasy dostarczyli niesamowitych wrażeń na zakończenie wyścigowego weekendu na torze Sliverstone i bez wątpienia była to jedna z najlepszych rywalizacji w sezonie 2012.
Na pierwszym polu startowym stanął po raz trzeci z rzędu Maverick Vinales. Obok Hiszpana wyścig rozpoczynali Efren Vazquez, dla którego były to kolejne bardzo udane kwalifikacje, oraz Alexis Masbou, który po raz pierwszy w swojej karierze miał szanse zacząć rywalizację z pierwszego rzędu.
Po zagaśnięciu czerwonego światła, najlepiej wystartował Alexis Masbou! Jednak od samego początku wyścigu rywalizacja w klasie Moto3 była niezwykle zacięta, pełna roszad i nieustannych zmian na pozycjach, toteż Francuz szybko stracił to miejsce na rzecz Efrena Vazqueza. Masbou nie odpuszczał i robił wszystko, by powróć na czoło stawki. Dzisiaj jednak chętnych na prowadzenie wyścigu było bardzo wielu. Wystarczył jeden zakręt, by zawodnicy kompletnie zmienili kolejność, w jakiej jechali po torze.
W międzyczasie już na początku wyścigu rozbił się Alex Rins. Zawodnik bardzo mocno uszkodził swój motocykl, w dodatku po tym wypadku trzymał się za rękę i niwykluczone iż doznał kontuzji nadgarstka. Naturalnie, Hiszpan nie był już w stanie kontynuować wyścigu. Pecha miało również dwóch niemieckich zawodników – z pit lane startował Marcel Schrotter, którego Mahindra odmówiła posłuszeństwa na samym starcie wyścigu, problemy z motocyklem kolejny raz pozbawiły szansę na walkę Jonasa Folgera, który na motocyklu Ioda zdecydowanie nie jest w stanie pokazać się z takiej strony , z jakiej pamiętamy go we wcześniejszych sezonach, kiedy jeździł w klasie 125cc.
Tymczasem na czele działo się wiele. Bardzo szybko do przodu przedarli się Maverick Vinales i Luis Salom. Ta dwójka wraz z Vazquezem i Masbou narzucała tempo w pierwszej fazie wyścigu. Jednak do tej czwórki wkrótce dojechała kolejna piątka zawodników: Sandro Cortese, Louis Rossi, Romano Fenati, Zulfahmi Khairudinn i Danny Kent.
Trudno było nadążyć za zmianami, jakie następowały w tej licznej grupie. Walka łokieć w łokieć trwała bezustannie, nikt nie odpuszczał i każdy chciał zrobić wszystko, by stanąć na podium. W pierwszej części wyścigu na pierwszym miejscu przez pewien czas jechali Masbou, Vinales, Salom, Rossi, Cortese, Vazquez… Potrzeba było kilku ładnych okrążeń, by sytuacja trochę „uspokoiła się”.
Nie dało się ukryć, że pomimo tak wielu liderów, dwóch zawodników najdłużej było w stanie utrzymywać się na pierwszej pozycji. Byli to Maverick Vinales i Luis Salom. W dalszym ciągu na parę chwil ktoś potrafił wskoczyć na pierwszą lokatę, ale ta dwójka szybko sprowadzała go na dalsze miejsca. W środkowej części wyścigu na równi z nimi jechał Louis Rossi. Widać było, że Maverick Vinales próbował podjąć próby ucieczki, ale były one szybko udaremniane właśnie przez Rossiego. Francuz jednak w pewnym momencie popełnił błąd, który kosztował go stratę kilku pozycji. Na jego miejsce natychmiast wskoczył Cortese, znów w ścisłej czołówce znalazł się również Alexis Masbou.
Stawka zaczęła rozciągać się na siedem okrążeń do końca wyścigu. Powoli stawało się jasne, kto najlepiej rozdysponował siły i był w stanie wytrzymać tę szaleńczą walkę. W pierwszej grupie jechali Maverick Vinales, Luis Salom, Sandro Cortese i Alexis Masbou. Wydawało się, że ostateczna walka stoczona zostanie właśnie między tą czwórką zawodników, ale świetnie radzący sobie do tej pory Masbou także nie ustrzegł się błędów i spadł do drugiej grupy, gdzie jechali Vazquez, Kent, Fenati, Khairuddin i Sissis.
Wyścig wkraczał powoli w decydująca fazę. Na czele jechało trzech kierowców, który również w klasyfikacji generalnej klasy Moto3 zajmowali trzy czołowe pozycje – Vinales, Salom i Cortese. Maverick już od dłuższego czasu utrzymywał się na czele stawki, wciąż jednak nie był w stanie odjechać. Salom był w ciągłej gotowości, by zaatakować. W końcu Luis zdecydował się na manewr wyprzedzenia i objął prowadzenie! Nie cieszył się jednak zbyt długo jazdą na tej pozycji, bowiem chwilę później szeroko wjechał w zakręt, co natychmiast wykorzystał Sandro Cortese, który dzięki temu wskoczył na drugie miejsce. Tymczasem momentalnie znów bardzo blisko za trójką prowadzącą znalazła się kolejna grupa zawodników, w której jechali Rossi, Masbou, Kent i Vazquez! Wydawało się, że na cztery okrążenia do mety cała zabawa rozpocznie się na nowo, jednak wtedy do akcji wkroczył Maverick Vinales.
Maverick zrobił to, na co czekał już od dłuższego czasu – znacznie podkręcił tempo i rozpoczął próbę ucieczki. Salom zajęty był walką z Cortese, chciał za wszelką cenę odzyskać utraconą lokatę, dzięki czemu Vinales mógł skupić się na powiększaniu przewagi. O tym, jak genialna była jego jazda może świadczyć fakt, że grupa goniąca, która była tuż za liderami okrążenie wcześniej, teraz z każdą chwilą traciła do prowadzącego zawodnika coraz więcej czasu, by na mecie stracić do Vinalesa ponad 8 sekund!
Salom nie powiedział jednak jeszcze ostatniego słowa. Dogonił Mavericka i na przedostatnim okrążeniu ponownie zaatakował, obejmując prowadzenie! Na prostej rozpoczynającej ostatnie okrążenie rywalizacji Vinalesowi udało się kontratakować i powrócić na pozycję lidera, tymczasem Salom kolejny raz stoczył potyczkę z Cortese. Walka pomiędzy tymi zawodnikami o drugie miejsce działała na korzyść Vinalesa. Maverickowi ostatecznie udało się odjechać od konkurentów na tyle, by pewnie przejechać linię mety jako zwycięzca Grand Prix Wielkiej Brytanii. Zaciętą walkę drugą pozycję wygrał Luis Salom, a trzeci był Sandro Cortese.
Do samego końca trwała szaleńcza walka w grupie pościgowej. Niestety nie dla wszystkich zakończyła się ona pomyślnie, bowiem na jednym z ostatnich zakrętów przewrócił się Louis Rossi! Francuz znacząco uszkodził motocykl, który nie nadawał się do dalszej jazdy i w efekcie fatalnie ukończył tak dobrze zapowiadający się wyścig. Jego rywale w komplecie dojechali do mety – czwarta pozycję zajął Alexis Masbou, wyprzedzając Efrena Vazqueza, Dannego Kenta, Romano Fenatiego, Arthura Sissisa i Zulfahmiego Khairuddina. Na mecie zawodników zajmujących pozycje od czwartej do dziewiątej dzieliła zaledwie nieco ponad sekunda różnicy!
Kolejne zwycięstwo w sezonie 2012 pozwoliło Maverickowi Vinalesowi objąć prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Hiszpan ma 105 punktów. Zaledwie dwa punkty traci do niego Sandro Cortese. Na trzecim miejscu w dalszym ciągu utrzymuje się Luis Salom, który do tej pory zgromadził 75 punktów.
Wyniki wyścigu klasy Moto3 podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii: 1. Maverick VIÑALES SPA Blusens Avintia FTR HONDA 38'55.210 2. Luis SALOM SPA RW Racing GP KALEX KTM 38'56.143 3. Sandro CORTESE GER Red Bull KTM Ajo KTM 38'56.233 4. Alexis MASBOU FRA Caretta Technology HONDA 39'03.310 5. Efren VAZQUEZ SPA JHK Laglisse FTR HONDA 39'03.624 6. Danny KENT GBR Red Bull KTM Ajo KTM 39'03.847 7. Romano FENATI ITA Team Italia FMI FTR HONDA 39'04.150 8. Arthur SISSIS AUS Red Bull KTM Ajo KTM 39'04.256 9. Zulfahmi KHAIRUDDIN MAL AirAsia-Sic-Ajo KTM 39'04.418 10. Miguel OLIVEIRA POR Estrella Galicia 0,0 SUTER HONDA 39'10.823 11. Jakub KORNFEIL CZE Redox-Ongetta-Centro Seta FTR HONDA 39'15.607 12. Hector FAUBEL SPA Bankia Aspar Team KALEX KTM 39'15.769 13. Niccolò ANTONELLI ITA San Carlo Gresini Moto3 FTR HONDA 39'16.579 14. Niklas AJO FIN TT Motion Events Racing KTM 39'22.736 15. Alberto MONCAYO SPA Bankia Aspar Team KALEX KTM 39'22.918 16. Alessandro TONUCCI ITA Team Italia FMI FTR HONDA 39'23.242 17. Brad BINDER RSA RW Racing GP KALEX KTM 39'30.211 18. Jasper IWEMA NED Moto FGR FGR HONDA 39'50.666 19. Toni FINSTERBUSCH GER Cresto Guide MZ Racing HONDA 39'50.769 20. Simone GROTZKYJ ITA Ambrogio Next Racing SUTER HONDA 39'51.039 21. Alan TECHER FRA Technomag-CIP-TSR TSR HONDA 39'51.440 22. Ivan MORENO SPA Andalucia JHK Laglisse FTR HONDA 39'51.595 23. Isaac VIÑALES SPA Ongetta-Centro Seta FTR HONDA 40'00.593 24. Kenta FUJII JPN Technomag-CIP-TSR TSR HONDA 40'06.493 25. Luigi MORCIANO ITA Ioda Team Italia IODA 40'13.365 26. Marcel SCHROTTER GER Mahindra Racing MAHINDRA 39'17.152 27. Giulian PEDONE SWI Ambrogio Next Racing SUTER HONDA 39'53.769 28. John McPHEE GBR Racing Steps Foundation HONDA 39'55.750 Nie ukończyli: Louis ROSSI FRA Racing Team Germany FTR HONDA 36'45.131 Fraser ROGERS GBR Racing Steps Foundation HONDA 32'56.188 Danny WEBB GBR Mahindra Racing MAHINDRA 25'44.385 Adrian MARTIN SPA JHK Laglisse FTR HONDA 18'50.876 Jonas FOLGER GER IodaRacing Project IODA 9'42.748 Alex RINS SPA Estrella Galicia 0,0 SUTER HONDA 2'24.285 Jack MILLER AUS Caretta Technology HONDA