Do rozpoczęcia sesji kwalifikacyjnej klasy MotoGP na torze Losail International Circuit pozostało już naprawdę niewiele czasu, a my tym razem przyjrzymy się prędkościom maksymalnym uzyskiwanym przez kierowców.
Od początku bardzo szybkie na prostej katarskiego obiektu są maszyny Ducati, co potwierdza zamieszczona poniżej tabela. Trzy pierwsze miejsca wywalczyli jeżdżący na Desmosedici zawodnicy – Amerykanin Nicky Hayden, Hiszpan Hector Barbera i Włoch Valentino Rossi. Ostatni z kierowców producenta z Bolonii znalazł się tuż za tą trójką – Czechowi Karelowi Abrahamowi przypadła lokata numer pięć.
Maszyny Ducati przedzielił obrońca tytułu mistrzowskiego Casey Stoner, który swoją RC213V rozpędził do 336.3 km/h i był zaledwie 2.5 km/h wolniejszy od #69.
Najlepszy jeśli chodzi o prędkość uzyskaną na tylnej prostej był spośród zawodników Yamahy Włoch Andrea Dovizioso. W pewnym momencie na swojej M1-ce jechał on 333.4 km/h.
Warto w tym miejscu wspomnieć, że rok temu na obiekcie położonym nieopodal Doha jeśli chodzi o najwyższe prędkości, to najlepszy był Hector Barbera. Wówczas swoje Ducati z silnikiem o pojemności 800cc rozpędził on do 330.2 km/h.
Ciekawie zaś przedstawia się sytuacja zawodników CRT, którzy, czemu nie trudno się dziwić, tracą w tej klasyfikacji naprawdę sporo. Pierwsze miejsce z reszty przypadło Colinowi Edwardsowi, który swojego Sutera z silnikiem BMW S1000RR rozpędził do 316.8 km/h. Nieco słabiej w owej tabeli wypadają maszyny dostarczane przez Aprilię, ale jak zwykle na samym końcu znalazł się Danilo Petrucci. Włoch w ramę Iody ma wsadzoną jednostkę napędową z RSV4, ale jego najwyższa prędkość wyniosła… 292.2 km/h.
Oznacza to, że pomiędzy najszybszym zawodnikiem jeżdżącym na prototypie, a najwolniejszym ścigającym się na motocyklu CRT mamy blisko 50 km/h różnicy w prędkościach! Dla #9 może być to ogromny problem podczas wyścigu, bowiem chociaż jego czasy nie są najgorsze spośród kierowców ścigających się na CRT, to na prostej może on tracić naprawdę sporo. Drugi najwolniejszy kierowca startujący zgodnie z nowymi przepisami – Yonny Hernandez miał prędkość maksymalną o 14.4 km/h lepszą niż „Petrux”.
Warto nadmienić też, kto był najlepszy w tej klasyfikacji ale w klasie Moto2. W ostatnim treningu wolnym Max Neukirchner rozpędził swojego Kalexa na prostej toru w Katarze do 278.1 km/h.
Najwyższe prędkości w FP3 w Katarze:
1 Nicky Hayden (USA) Ducati Team GP12 338.8 km/h
2. Hector Barbera (SPA) Pramac Racing Team GP12 338.3 km/h
3. Valentino Rossi (ITA) Ducati Team GP12 337.4 km/h
4. Casey Stoner (AUS) Repsol Honda Team RC213V 336.3 km/h
5. Karel Abraham (CZE) Cardion AB Motoracing GP12 335.8 km/h
6. Stefan Bradl (GER) LCR Honda MotoGP RC213V 335.1 km/h
7. Dani Pedrosa (SPA) Repsol Honda Team RC213V 334.9 km/h
8. Alvaro Bautista (SPA) San Carlo Honda Gresini RC213V 334.0 km/h
9. Andrea Dovizioso (ITA) Monster Yamaha Tech 3 YZR-M1 333.4 km/h
10. Jorge Lorenzo (SPA) Yamaha Factory Racing YZR-M1 329.7 km/h
11. Cal Crutchlow (GBR) Monster Yamaha Tech 3 YZR-M1 329.6 km/h
12. Ben Spies (USA) Yamaha Factory Racing YZR-M1 327.0 km/h
13. Colin Edwards (USA) NGM Mobile Forward Racing SUTER-BMW 316.8 km/h *
14. Mattia Pasini (ITA) Speed Master ART 314.5 km/h *
15. Michele Pirro (ITA) San Carlo Honda Gresini FTR-HONDA 313.5 km/h *
16. Aleix Espargaro (SPA) Power Electronics Aspar ART 313.1 km/h *
17. Randy De Puniet (FRA) Power Electronics Aspar ART 312.3 km/h *
18. James Ellison (GBR) Paul Bird Motorsport ART 312.2 km/h *
19. Ivan Silva (SPA) Avintia Blusens FTR-KAWASAKI 311.4 km/h *
20. Yonny Hernandez (COL) Avintia Blusens FTR-KAWASAKI 306.6 km/h *
21. Danilo Petrucci (ITA) Came IodaRacing Project IODA-APRILIA 292.2 km/h *
* zawodnik CRT