Home / MotoGP / GP Kataru: Marquez przed Rossim w thrillerze!

GP Kataru: Marquez przed Rossim w thrillerze!

Marc Marquez

Broniący tytułu mistrzowskiego Marc Marquez sięgnął po zwycięstwo w otwierającej sezon 2014 rundzie o Grand Prix Kataru w klasie MotoGP! Hiszpan wraz z Valentino Rossim stoczyli zacięty bój o zwycięstwo i do samej mety nie było wiadomo, kto zwycięży na sztucznie oświetlonym torze Losail! Dramatycznych wydarzeń i wywrotek nie zabrakło, a największym przegranym jest zwycięzca katarskich zmagań z dwóch poprzednich sezonów – Jorge Lorenzo. 

Po niezwykle zaciętej sesji kwalifikacyjnej wszyscy spodziewali się podobnego tempa czołówki w trakcie pierwszego wyścigu obecnego sezonu. Spośród zawodników fabrycznych tylko Marc Marquez, ruszający z pole position, zdecydował się użyć twardej tylnej opony.

Po starcie to Jorge Lorenzo – ruszający z piątego pola – wszedł na pozycji lidera w pierwszy zakręt, wyprzedzając w nim Bradley’a Smitha i właśnie #93, który jednak już w kolejnym łuku spadł za plecy Stefana Bradla! Czwarty był Andrea Dovizioso, przed swoim imiennikiem Iannone, Aleixem Espargaro, Danim Pedrosą oraz Valentino Rossim. Po chwili Włocha awansował przed #26 na szóste miejsce, a do zmian doszło na pozycji lidera.

Bez żadnego ostrzeżenia liderującemu „Por Fuerze” uciekł przód motocykla i wylądował on na deskach, jednocześnie grzebiąc szanse na dobry wynik. Nieco zaskoczony całą sytuacją, drugi Smith pojechał szerzej w tym zakręcie co wykorzystał Bradl – i to Niemiec wysunął się na prowadzenie. W trakcie kolejnych okrążeń wiatr w żagle łapali Alvaro Bautista i Valentino Rossi, którzy szybko przebili się do czołówki.

Kliknij, aby pominąć reklamy

Na dziewiątym okrążeniu zakończył się świetny występ ekipy LCR Honda MotoGP, bowiem reprezentujący ją Bradl zaliczył bliźniaczą wywrotkę do tej Lorenzo i także dla niego był to koniec wyścigu. W tej sytuacji na czele znalazł się… Valentino Rossi, który wyprzedzał Marca Marqueza oraz nie słabnącego Smitha. Zaraz za Brytyjczykiem jechali jednak Pedrosa i Bautista.

Przez kolejne okrążenia w czołówce nic się nie zmieniało, aż na piąte miejsce, za Daniego i Alvaro spadł właśnie Bradley. Na czele Rossiego zmienił Marquez, ale Włoch wcale nie odstawał od młodszego od siebie o 14 lat Hiszpana. To właśnie ten duet do samej mety stoczył pasjonujący bój o zwycięstwo, niemalże tak jak przed rokiem o pozycję numer dwa. Tym razem to broniący tytułu mistrzowskiego #93 wyszedł z tej rywalizacji obronną ręką! I choć zaliczył zimą tylko jedne testy przed złamaniem prawej nogi, wczoraj wywalczył on pole position, a dziś wygrał w wyścigu.

Po ogromnych problemach Yamahy z oponami, nieco zawiedziony Rossi i tak ma się z czego cieszyć, bo udowodnił, że do samego końca może trzymać tempo Marqueza i co ważniejsze – w jego M1-ce nie skończyło się przedwcześnie paliwo. Spokojny wyścig zaliczył Pedrosa, który uzupełnił podium. Prawdopodobnie nie byłoby mu to dane, gdyby nie wywrotka – wówczas trzeciego – Alvaro Bautisty. Chwilę przed Hiszpanem z wyścigu wypadł Smith, a jeszcze wcześniej z dalszej rywalizacji wycofał się jego team-partner Pol Espargaro.

Po tych zaskakujących wydarzeniach w czołówce, czwarte miejsce wywalczył ALeix Espargaro, a czołową piątkę uzupełnił Andrea Dovizioso. Na oparach paliwa do mety dojechał szósty Cal Crutchlow, nieco niespodziewanie wyprzedzając swojego rodaka Scotta Reddinga. Po błędzie Nicky’ego Haydena, to Brytyjczyk był najszybszym zawodnikiem jeżdżącym na Hondzie „Open”. TOP10 uzupełnili Colin Edwards i Andrea Iannone, który wywrócił się w ostatnim zakręcie drugiego okrążenia, jednak pozbierał się i zdobył sześć punktów.

Kolejna runda Motocyklowych Mistrzostw Świata za trzy tygodnie na torze Austin w Teksasie.

Kliknij, aby pominąć reklamy

Wyniki wyścigu o Grand Prix Kataru:
1. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 42m 40.561s
2. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 42m 40.820s | +0.259s
3. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 42m 43.931s | +3.370s
4. Aleix Espargaro ESP NGM Forward Racing (Forward Yamaha) 42m 52.184s | +11.623s
5. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici) 42m 52.720s | +12.159s
6. Cal Crutchlow GBR Ducati Team (Desmosedici) 43m 9.087s | +28.526s
7. Scott Redding GBR Go&Fun Honda Gresini (RCV1000R) 43m 13.154s | +32.593s
8. Nicky Hayden USA Drive M7 Aspar (RCV1000R) 43m 13.189s | +32.628s
9. Colin Edwards USA NGM Forward Racing (Forward Yamaha) 43m 20.108s | +39.547s
10. Andrea Iannone ITA Pramac Racing (Desmosedici) 43m 23.921s | +43.360s
11. Hiroshi Aoyama JPN Drive M7 Aspar (RCV1000R) 43m 27.156s | +46.595s
12. Yonny Hernandez COL Pramac Racing (Desmosedici) 43m 27.249s | +46.688s
13. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing (RCV1000R) 43m 31.142s | +50.581s
14. Danilo Petrucci ITA IodaRacing Project (ART) 43m 43.688s | +1m 3.127s
15. Broc Parkes AUS Paul Bird Motorsport (PBM-ART) 43m 54.947s | +1m 14.386s
16. Michael Laverty GBR Paul Bird Motorsport (PBM-ART) 44m 13.154s | +1m 32.593s
17. Mike Di Meglio FRA Avintia Racing (Avintia) 44m 16.646s | +1m 36.085s
— Nie ukończyli: —
Alvaro Bautista ESP Go&Fun Honda Gresini (RC213V)
Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1)
Pol Espargaro ESP Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1)
Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (RC213V)  
Hector Barbera ESP Avintia Racing (Avintia)  
Jorge Lorenzo ESP Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1)

niebieski klasa fabryczna – jednostka ECU, oprogramowanie producenta.
Zbiornik paliwa o poj. 20 litrów, pięć zmian silnika w sezonie. Wszystkie jednostki napędowe w ciągu roku muszą być jednakowe (zatrzymany rozwój).

czarny = klasa fabryczna (z ustępstwami) – jednostka ECU, oprogramowanie producenta. Przepisom podlega każdy producent, który w poprzednim sezonie nie wywalczył zwycięstwa na suchym torze (póki co Ducati, w przyszłości także inni producenci). Zbiornik paliwa o poj. 24 litrów, dwanaście zmian silnika w sezonie. Dozwolony rozwój jednostek napędowych w trakcie roku. Dodatkowo możliwość użycia bardziej miękkiej tylnej opony niż klasa fabryczna.
Redukcja poj. zbiornika paliwa do 22 litrów w przypadku zdobycia a) zwycięstwa na suchym torze, b) dwóch drugich miejsc, c) trzech trzecich pozycji. Trzy zwycięstwa na suchym torze odbierają przywilej używania bardziej miękkiej, tylnej opony.

czerwony = klasa otwarta – standardowy system ECU, wraz z oprogramowaniem.
 Zbiornik paliwa o poj. 24 litrów, dwanaście zmian silnika w sezonie. Dozwolony rozwój jednostek napędowych w trakcie roku. Dodatkowo możliwość użycia bardziej miękkiej tylnej opony niż klasa fabryczna.

AUTOR: nelka-23

Zainteresowana wszelkiego rodzaju sportami motorowymi, głównie MotoGP, WSBK oraz F1. Studentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Z portalem MOTOGP.PL związana od maja 2006 roku, od 2012 współpracująca z zespołem LCR Honda startującym w MotoGP.

komentarzy 20

  1. Kapitalna walka między Vale a Markiem, oby to była zapowiedź powrotu starego, dobrego Rossiego ;) Strasznie dużo upadków, niektórzy, po kwalifikacjach mówili, że Aleix się spali a tu proszę, kilka innych kotletów poszło z dymem ;) Oby w następnym GP była podobna walka, już zacieram ręce ;). Pozdrawiam.

  2. Zwyciestwo w pelni zasluzone pokonac Rossiego majac kontuzje :) czapki z glow

    Pedrosa nic sie nie zmienil Bautiste do Repsola Pedrose out

  3. heh ale to bylby comeback vale jakby na otwarcie wygral. ale szacunek dla marca to jest wojownik nie mniej utalentowany. po jezdzie doktora widac ze wszystko trybi sa uslizgi jest zabawa to dobrze rokuje. swietnie byo!!!!

  4. Cóż za wyścig wow,kapitalna walka pomiędzy Vale i MM. Cóż młody górą,ale doktor pokazał klasę startując z 10 miejsca. Szkoda mi Jorge ,Ianone , Bautiego i Smitha, kto wiek jak by się to potoczyło. Pedrosa znów bez walki dojechał na podium. Wyścig pokazał jednak, że nie należy się obawiać Aleixa, choć i tak brawa za 4 plac.

  5. A ten (nie powiem jaki) koleś ze „Świata Motocykli” (dokładniej, Marcin Rutkowski) i tak napisze za miesiąc w dziale sportowym, że Rossi dojechał drugi tylko dzięki wywrotkom Lorenzo i Bradla. A o pasjonującej walce Marqueza z Rossim nie napisze nic.

    Ja jedna uważam że takim cichym bohaterem można nazwać Andreę Iannone, mimo wywrotki podniósł maszynę i pojechał dalej.

    Wyścig mimo wszystko pasjonujący, walka do samego końca. Szkoda paru wywrotek…

  6. Nie spodziewałem się, że Rossi będzie walczył o pierwsze miejsce. Myślałem, że Marquez odleci na początku, a także że Pedrosa lub Lorenzo po jakimś dobrym starcie również odjadą… ale jednak! Szkoda, że skończyło się dla Rossiego tylko na drugim miejscu, ale najważniejsze jest, żeby Rossi utrzymał formę. Jeśli utrzyma – myślę, że (gdy zawody wrócą do Europy) będzie w stanie wygrać nieraz z Marquezem :)

  7. Dobrze się zaczęło, oby tylko poziom się utrzymał przez resztę sezonu

  8. Rossi tak jak w zeszłym sezonie zaczął od 2-ego miejsca po wspaniałej walce ,a wszyscy wiemy jak się to skończyło…. :( Mimo to, liczę że tym razem da ognia do końca sezonu i jeszcze nie raz zobaczymy takie pojedynki !!!

    • Iannone wstał i jechał dalej i dojechał na 10 miejscu :-) więc szacunek za walkę…. :-D 12 s straty doviego do lidera tez dobrze rokuje :-)
      Marquez jechal na oponach twardych rossi wybral miekka mieszankę wiec nie wiadomo do konca jak zachowuje sie repsol na miekkich(szybszy?)
      Ogólnie widać było że Vale traci na prostych ale dohamowania to już nie to samo co w ubiegłym roku, widać że Yama poprawiła ten fragment i to dobrze rokuje :-)
      Oby więcej takich wyścigów w sezonie :-)
      Czekam z niecierpliwością na Austin oraz rownolegle z Moto(Gp,2,3) WSBK w Aragonii :-)

    • Do Suzuki75…nie strasz,nie strasz bo sie…….;). Pamiętacie jak sie skończyło?..pamiętamy….. Valle pokazał ze ,,stary człowiek i może”…. a juz został spisany na straty, sugerowano ze za stary, ze juz jego czas przeminął a tu taki pikus:). M.M -wszystko już zostalo powiedziane wszystkie achy i ochy jak najbardziej zasłużone. Dani (moj faworyt) hym…… trzecie miejsce tez cieszy, chociaż w tym sezonie jak by więcej walczaków sie zrobiło i Dani musi sie wreszcie ogarnąć jeśli chce utrzymać pozycje w R.H

  9. Dobre widowisko! Vale mnie zaskoczył świetną jazdą, ale Marc to jest kot jakich mało. Szkoda, że aż tyle wywrotek, ten zakręt jakiś felerny czy coś… już nie mogę się doczekać Austin! :D

  10. Co za emocje !!! :) Piękna walka, upadki i niespodzianki piękniejszego początku sezonu nie mogłem sobie wyobrazić. Fakt, że mogło być jeszcze ciekawiej gdyby nie upadło tylu zawodników, zwłaszcza, że czołówka miała podobne tempo, ale nie można mieć wszystkiego. :)

  11. Porażka Haydena z Reddingiem jest zawstydzająca. Najbardziej mi żal Smitha, jechał życiówkę.

  12. Z tym zakretem na którym było tyle paciaków zaczynając od Lorenzo to nie wiem czy tam nie było troche oleju po awarii silnika Argertera w Moto2.

  13. Rossi super, oby tak caly sezon! Szkoda Lorenzo. Nie tak to miało wyglądać. Wił się jak wij w treningach, wyścig zaczął zaje-ście, zrobił przewagę i … 25pkt w plecy. Marquez inna liga… Ze złamaną nogą, osłabiony, bez treningów! Dzik na dziki.

  14. Świetny wyścig i jakie emocje. Nie to co F1. Takie Moto GP chcemy oglądać. Zmiana klasy CRT na open na plus. Dobry pomysł z daniem for Ducati. Ciekawe jak będzie z suzuki za rok.

    Do redaktorów, poprawcie opis klasy fabrycznej z ustępstwami, jest błąd. Zamiast „Redukcja poj. silnika do 22 litrów” powinno być „Redukcja poj. zbiornika paliwa do 22 litrów”.

Dodaj komentarz

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
197 zapytań w 1,373 sek