Zawodnicy po ostatnim GP Katalonii mają chwilę na złapanie oddechu – teraz jednak czeka ich maraton. Aż do końca sezonu, a więc 22 listopada, czeka ich sześć rund grand prix tydzień po tygodniu, z tylko jednym weekendem odpoczynku. A jak zniesie to ich sprzęt?
Jak pewnie wiecie, zawodnicy na motocyklach od producentów bez przywilejów (Honda, Yamaha, Ducati, Suzuki) mogą w ciągu sezonu wykorzystywać tylko pięć silników, używając ich w dowolnym momencie, jednak silniki takie są zaplombowane i jest absolutny zakaz ich modyfikowania. Dopiero gdy silnik zostanie wycofany z użycia, producent może np. dokonać ich inspekcji, czy poszukania źródeł awarii.
W najgorszej sytuacji wydaje się być Yamaha, bowiem Maverick Vinales, Valentino Rossi i Franco Morbidelli nie mają już żadnego świeżego silnika – każdy silnik był już używany w jakiejś sesji. Podobnie u Johanna Zarco. Dodatkowo wszyscy oni mają wycofane po jednym silniku (a więc de facto mają w użyciu po cztery silniki). Inni zawodnicy z tego grona napoczęli trzy lub cztery silniki. Żaden zawodnik nie wycofał jeszcze więcej niż jednego silnika.
No i zespoły z przywilejami w kwestii limitu silników – KTM (mimo utraty części przywilejów, silniki pozostają) i Aprilia mają siedem jednostek napędowych i w przypadku sześciu zawodników na tych maszynach nie ma ryzyka, że zabraknie ich do końca sezonu. Sytuację dobrze obrazuje poniższa tabelka.
Wykorzystanie silników – stan po GP Katalonii | |||
Zawodnik | Motocykl | Silniki w użyciu | Silniki wycofane |
Bradley Smith | Aprilia | 5/7 | 1 |
Aleix Espargaro | Aprilia | 5/7 | 1 |
Andrea Dovizioso | Ducati | 4/5 | 0 |
Johann Zarco | Ducati | 5/5 | 1 |
Danilo Petrucci | Ducati | 4/5 | 0 |
Jack Miller | Ducati | 4/5 | 0 |
Tito Rabat | Ducati | 4/5 | 0 |
Francesco Bagnaia | Ducati | 4/5 | 1 |
Takaaki Nakagami | Honda | 4/5 | 1 |
Cal Crutchlow | Honda | 3/5 | 0 |
Alex Marquez | Honda | 4/5 | 1 |
Marc Marquez | Honda | 3/5 | 1 |
Iker Lecuona | KTM | 4/7 | 1 |
Brad Binder | KTM | 5/7 | 0 |
Pol Espargaro | KTM | 4/7 | 0 |
Miguel Oliveira | KTM | 3/7 | 0 |
Joan Mir | Suzuki | 4/5 | 0 |
Alex Rins | Suzuki | 4/5 | 1 |
Maverick Vinales | Yamaha | 5/5 | 1 |
Fabio Quartararo | Yamaha | 4/5 | 0 |
Franco Morbidelli | Yamaha | 5/5 | 1 |
Valentino Rossi | Yamaha | 5/5 | 1 |
Źródło: crash.net
Przy Marcu Marquezie Należałoby chyba dać: Marc Marquez/Stefan Bradl :)
Bradley Smith też chyba nie jest etatowym kierowcą, a jedzie w zastępstwie AI – sytuacja podobna więc do MM/SB.
Tylko że o ile Marquez jechał chociaż jeden wyścig (GP Hiszpanii) to Iannone ma na chwilę obecną bana i Smith zastępuje go od samego początku.
Ale nie jest powiedziane, że kara dla Ianone nie będzie odwieszona i nie pojedzie w październiku. Poza tym, nie czepiam się umieszczenia w zestawieniu Bradleya i braku Ianone, a pominięciu Stefana – pomimo startu MM w jednym weekendzie, nie sądzę, aby to on ruszył wszystkie przypisane mu silniki i zajechał jeden z nich.
Zgodnie z przepisami odnośnie silników, które w tej kwestii są niezmienne od jakichś 10 lat, Bradl jedzie na silnikach MM, a Smith na swoich, bo Smith startuje od początku, a Bradl nie. W przepisach napisane jest, że zawodnik zastępujący, w kwestii alokacji silników, uznawany jest za zawodnika na pełen etat.
Dlatego w zestawieniu Marquez ma 3/5 mimo, że on osobiście tych silników nie ruszał.
Jak wróci Iannone, to będzie „jeździł” na silnikach Smitha.
Smith zastępuje Iannone od początku sezonu i tak jest awizowany w zgłoszeniach do wyścigu. Więc silniki są przypisane do Włocha.
W świetle przepisów, Smith jedzie obecnie na swoich silnikach:
” Should a rider be replaced for any reason, the replacement rider will be deemed to be the original rider for purposes of engine allocation.”
Punkt 2.4.3.3. regulamiu FIM, po ostatnich zmianach.
Mogłem się nieco zamotać w kwestii MM, bo może nieprecyzyjnie napisałem, ale w przypadku Smitha, regulamin jest jasny.
Z resztą, artykuł ten tutaj, powstał na podstawie tego z Crash.net
Crash, tak i kilka innych magazynów, dostaje co jakich czas takie zestawienia od Dorny. Peter Mclaren od nich, pokazywał takie coś dotyczące Yamahy.
Jeśli w tym zestawieniu od Dorny jest Smith (a jest), to można wysnuć wniosek, że dla Dorny, to do niego przypisane są silniki.
To dlaczego na liście zgłoszeń jest jako zastępca?;>
Na liście zgłoszeń do startów?
No yamaha to idzie ostro ;)
Najlepsze, że FQ20 jeździ non stop na silnikach 3 i 4. 1 i 2 są nie ruszone od Jerez.
skąd Wy macie takie informacje?
Z crash.net. Była fajna grafika wcześniej z wykorzystaniem silników przez FQ, ale usunęli. Jednak jest wzmianka w artykule.