Home / Rozmaitości / Diesel, benzyna a może hybryda czy też silnik elektryczny? Co wybrać?

Diesel, benzyna a może hybryda czy też silnik elektryczny? Co wybrać?

Dostępne na rynku rodzaje napędu mogą stanowią nie lada dylemat dla poszukującego auta. Sprawdzone rozwiązania nie zawsze okazują się być tymi najlepszymi, czy jednak warto ryzykować i postawić na nowe technologie w naszych polskich warunkach? Sprawdź, czym charakteryzują się poszczególne auta i w jakich sytuacjach sprawdzą się najlepiej.

Diesel – długodystansowiec

Popularność diesli w ostatnich latach spada. Ma to związek z ich nieekologicznym wizerunkiem i stopniowo wprowadzanymi zakazami wjazdu diesli starszej generacji do centrów miast w krajach zachodnich. Sprawia to, że początkowo droższe od „benzyniaków” diesle, szybciej tracą na wartości. Powodem tego jest także bardziej skomplikowana budowa silnika, co wiąże się z dużymi kosztami serwisu. Na awarię narażone są zwłaszcza diesle wykorzystywane do jazdy po mieście. Są też dość wrażliwe na jakość paliwa.

No dobrze, a co z zaletami? Największą jest zapewne mniejsze zużycie paliwa w porównaniu z samochodami na benzynę, co przekłada się na większą oszczędność. Będzie to zauważalne zwłaszcza, gdy wyruszamy w dłuższe trasy. Słyną też ze swojej elastyczności, dobrego przyspieszenia oraz zasięgu. Starsze diesle były też uważane za trwałe i mało awaryjne.

Samochód na benzynę – najpopularniejsze rozwiązanie

Silniki benzynowe cieszą się nieustającą popularnością, mają też szeroką gamę zastosowań. Auta w nie wyposażone są tanie w zakupie i naprawie oraz zwykle stosunkowo trwałe. Dotyczy to zwłaszcza prostszych w konstrukcji silników, te nowocześniejsze jednak pozwalają na mniejsze spalanie niż w przypadku starszych wersji.

Wciąż jednak największą wadą pozostaje duże zużycie paliwa. Rachunki ze stacji benzynowej mogą być spore, zwłaszcza jeśli lubimy szybką jazdę. Nie można ich też nazwać ekologicznymi.

Hybryda – opcja pośrednia

Samochód hybrydowy posiada najczęściej dwa rodzaje silników: spalinowy i elektryczny. Kombinacja ta pozwala na swobodne przyspieszanie, dynamikę jazdy i oszczędność. Silnik spala mniej, gdyż akumulatory ładują się podczas jazdy (inaczej będzie w przypadku mniej popularnej hybrydy plug-in, którą trzeba ładować, podobnie jak auto elektryczne). Podczas jazdy po mieście potrafią być więc wyjątkowo ekonomiczne. Mniejsza jest także emisja spalin do atmosfery. W porównaniu z innymi samochodami, tracą też najmniej na wartości.

Jest także druga strona medalu. Po pierwsze, hybrydy wciąż są dużo droższe od klasycznych benzyniaków czy diesli. Mimo niskiej usterkowości, wymiana akumulatora kosztuje sporo. A podczas pokonywania długich tras ich ekonomiczność nie jest już tak oczywista.

Silnik elektryczny – napęd przyszłości?

Silnik elektryczny, mimo wysokiej ceny, ma urok nowości i ekologiczności. Ci, którzy zdecydowali się na zakup auta z takim napędem, twierdzą także, że jeździ się nim zupełnie inaczej: ciszej, płynniej, dynamiczniej oraz bardziej komfortowo, a to ze względu na brak skrzyni biegów. Zaoszczędzić można nie tylko na paliwie, ale także na niektórych naprawach i serwisowaniu. Aby zahamować wystarczy zdjąć nogę z gazu, dzięki czemu możliwe jest odzyskanie części energii.

Mimo tych zalet, wybór samochodu z napędem elektrycznym w Polsce wciąż nie jest popularną opcją. I to nie tylko ze względu na koszt zakupu, ale także brak odpowiedniej infrastruktury. Zasięgi nie zachwycają, a punktów umożliwiających naładowanie elektryka wciąż nie jest dostatecznie dużo, tak że dłuższe trasy trzeba strategicznie rozplanować tak, aby móc dojechać do mety. Ładowanie baterii zajmuje także dużo więcej czasu niż szybkie tankowanie na stacji. Ładowanie elektryka nocą we własnym garażu nie sprawia takiego problemu, jak konieczność zrobienia co najmniej godzinnego postoju na trasie.

Który silnik wybrać?

Przyszłość z pewnością należy do aut ekologicznych. Jednak ze względu na niedostatecznie rozwiniętą infrastrukturę, w Polsce korzystanie z aut z napędem elektrycznym nie jest najwygodniejszą opcją. Hybryda sprawdzi się znacznie lepiej, zwłaszcza, jeśli poruszamy się głównie po mieście, jadąc do pracy czy odwożąc dzieci do szkoły. Nie są jednak najlepszą opcją, gdy wybieramy się nieco dalej. Benzyna to opcja dla przeciętnego kierowcy, który porusza się po swoim mieście, czasem wybierając się w dłuższe trasy. Diesel natomiast będzie najlepszy dla osób często odbywających długie podróże. Z tego też względu, jeśli nie posiadamy samochodu i korzystamy z usług wypożyczalni, najkorzystniejszym wyborem będą tradycyjne benzyniaki i diesle. Znajdziesz je w wypożyczalni samochodów Gdańsk. Pozwalają one na komfortową podróż i pokonanie długich dystansów, a ich tankowanie nie będzie sprawiać problemów.

Źródło: art. sponsorowany

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL regularnie od 2009 roku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
116 zapytań w 0,321 sek