Karel Abraham


Numer: #17
Narodowość: Czech
Data urodzenia: 2 styczeń 1990
Miejsce urodzenia: Brno
Debiut: MotoGP: Katar 2011
Zespół: Cardion AB Motoracing
Motocykl: Ducati Desmosedici GP12
Strona internetowa: www.karelabraham.com
Waga: 72 kg
Wzrost: 181 cm

Karel Abraham przyszedł na świat 2 stycznia 1990 roku i już od małego chłopca przejawiał zainteresowanie motocyklami. Mając zaledwie kilka lat, rozpoczął starty w różnego rodzaju zawodach mini-moto, z czasem przenosząc się do wyścigów drogowych. W Motocyklowych Mistrzostwach Świata zadebiutował tymczasem mając zaledwie piętnaście lat.

W 2005 roku zadebiutował on w klasie 125cc, jeżdżąc na Aprilii w barwach Semprucci Cardion Blauer. Ani razu jednak nie udało mu się dojechać w czołowej piętnastce, a najbliżej punktów był na Donington Park i Sachsenringu, kiedy dojeżdżał do mety na siedemnastej lokacie. Tak słabe wyniki sprawiły jednak, że nie został nawet sklasyfikowany w „generalce”. W sezonie 2006 kontynuował on nienajlepszą passę, punkty zdobywając dopiero w Japonii i Portugalii. Dzięki tym ośmiu „oczkom” wywalczył w tabeli generalnej dwudzieste czwarte miejsce.

#17 nadal wspierany był przez firmę Cardion AB, której notabene właścicielem jest jego ojciec – Karel Abraham Senior. W 2007 roku Czech przeniósł się wraz ze swoją ekipą do klasy 250cc, gdzie pomału zaczął notować coraz lepsze wyniki. Jeżdżąc na Aprilii regularnie dojeżdżał on na punktowanych pozycjach, wskakując nawet do TOP10 na Donington Park i Estoril. W debiucie wywalczył trzydzieści jeden punktów i szesnaste miejsce w klasyfikacji.

W sezonie 2008 Karel dwukrotnie dojeżdżał do mety na siódmym miejscu – podczas pierwszej rundy w Katarze, a potem we Włoszech. Nieobecność w połowie cyklu zmagań z powodu kontuzji sprawiła, że wywalczył łącznie tylko czterdzieści punktów i ponownie był szesnasty w tabeli. W ostatnim roku z klasą 250cc, Abraham dokonał pewnego postępu, dojeżdżając na pozycji numer sześć na Phillip Island i w Walencji, co pozwoliło mu zająć czternastą lokatę w klasyfikacji generalnej.

Pewną metamorfozę „Abaja” zaliczył w nowopowstałej klasie Moto2, w której nadal ścigał się w barwach Cardion AB. Sezon rozpoczął on na podwoziu RSV, ale już po dwóch rundach przesiadł się na lepszego FTRa. I pomimo nienajlepszego startu, potem zajął on czwarte miejsce w Katalonii i był piąty na Sachsenringu. To skłoniło jego ojca – właściciela toru w Brnie – do podjęcia decyzji, by w 2011 roku jego syn wraz z zespołem awansował do MotoGP.

Decyzję o awansie do klasy królewskiej, gdzie miał się ścigać na Ducati, wielu przyjęło bez zbytniego optymizmu. Testy na Mugello, podczas których jeździł on na Desmosedici GP10, wypadły jednak pozytywnie. Chociaż cieszyło, że stawka MotoGP wzrośnie, to nie sądzono, by był to dobry pomysł. Sam Casey Stoner ostro skrytykował ten ruch, twierdząc nawet, że #17 nie pokazał w niższych klasach nic, co skłonić mogło do awansu do najwyższej kategorii.

Na Abrahamie po tej decyzji skupiły się oczy wielu, a on sam z powodu wstrząśnienia mózgu po kilku upadkach na Automotodrom Brno, nie wystartował w swoim domowym wyścigu. Po słabszym występie w Aragonii, potem na Motegi sięgnął po pierwsze podium w karierze Grand Prix. Na sam koniec swoich startów w Moto2, podczas wyścigu w Walencji, wprawił cały paddock w osłupienie, kiedy na obiekcie imienia Ricardo Tormo sięgnął w pośredniej kategorii… po zwycięstwo.

W 2011 roku Karel zadebiutował w MotoGP i to z całkiem przyzwoitymi wynikami. Biorąc pod uwagę, że Ducati było niemalże najsłabszą maszyną w stawce, Czech radził sobie przyzwoicie. W Katarze był trzynasty, ale już w zwariowanych zmaganiach w Jerez zajął siódme miejsce (pomimo upadku!). Potem finiszował w czołowej dziesiątce na Le Mans, w Barcelonie, na Silverstone, Phillip Island i w Walencji. Na Ricardo Tormo był na najlepszej drodze do zdobycia piątego miejsca, ale przez upadek na ostatnim kółku ostatecznie wywalczył osiem punktów. W klasyfikacji generalnej zajął on czternaste miejsce, pokonując między innymi, jeżdżących także na Ducati, Randy’ego de Punieta i Lorisa Capirossiego.

W sezonie 2012 „Abaja” nadal ścigać się będzie w MotoGP, także na motocyklu Ducati w barwach Cardion AB Motoracing. Jako, że stawka liczyć będzie tylko dwanaście fabrycznych maszyn, w zasadzie jest on skazany na poprawę swoich wyników względem debiutanckiego sezonu.

MotoGP Moto2 250cc 125cc Łącznie
Pierwsze Grand Prix: 2011 – QAT 2010 – QAT 2007 – QAT 2005 – SPA
Pierwsze Pole Position:
Pierwsze najszybsze okrążenie: 2010 – VAL
Pierwsze podium: 2010 – JPN
Pierwsze zwycięstwo: 2010 – VAL
Zwycięstw: 0 1 0 0 1
Drugich miejsc: 0 0 0 0 0
Trzecich miejsc: 0 1 0 0 1
Podiów: 0 2 0 0 2
Pole Position: 0 0 0 0 0
Najszybszych okrążeń: 0 1 0 0 1
Tytułów mistrzowskich: 0 0 0 0 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
123 zapytań w 1,326 sek