Home / Artykuły / Polerowanie samochodu – od teraz bez tajemnic!

Polerowanie samochodu – od teraz bez tajemnic!

Jak sprawić, by Twoje auto wyglądało na eleganckie i zadbane? Odpowiedzią jest polerowanie samochodu! Możesz w tym celu oddać je do specjalistów – po co jednak przepłacać, gdy możesz też zrobić to samemu w domowych warunkach? Zapraszamy do lektury poniższego poradnika – dzięki niemu polerowanie samochodu od dziś nie będzie miało dla Ciebie tajemnic!

Polerowanie samochodu – dlaczego warto to robić?

Nawet gdy nasz pojazd nie uległ nigdy żadnemu wypadkowi czy kolizji, codzienne, zwykłe użytkowanie ma wpływ na pogorszenie się zarówno jego osiągów, jak i wyglądu. Dotyczy to także lakieru. Szczególnie widać na nim wszelkie rysy i mikrouszkodzenia, które mogą powstać w trakcie manewrów związanych ze zwykłą jazdą po drogach czy podczas parkowania. Negatywny wpływ na stan lakieru mają także warunki atmosferyczne – zbyt silne promieniowanie słoneczne czy niskie temperatury, a także sól drogowa w zimie. Do tego dochodzą różnego rodzaju zanieczyszczenia, mogące reagować chemicznie z lakierem – ptasie odchody, smoła, tłuste oleje itd. – i mamy cały repertuar rzeczy wpływających niekorzystnie na stan lakieru.

Choć polerowanie samochodu kojarzy się głównie z nadawaniem pojazdowi połysku, czynność ta ma znacznie większe znaczenie. Jej celem jest bowiem także poprawa stanu technicznego lakieru, co w oczywisty sposób prowadzi do wzrostu wartości rynkowej auta. Polerowanie przyczynia się m.in. do usunięcia drobnych rys, zanieczyszczeń, zmatowień, utlenionej warstwy lakieru czy uszkodzeń lakierniczych, np. morki.

Jak zatem widać, warto zafundować swojemu pojazdowi raz na jakiś czas taki „zabieg odmładzający”. Warto jednak zdawać sobie sprawę z kosztów, jakie się z nim wiążą. Polerowanie samochodu wykonane przez profesjonalne firmy może kosztować nawet do 2 tysięcy złotych! Dlatego warto rozważyć nabycie umiejętności samodzielnego polerowania samochodu.

Jak polerować samochód – krótka instrukcja

Kiedy jesteś już pewien, że chcesz samodzielnie wypolerować swój pojazd, postępuj według poniższych wskazówek.

  1. Dokładnie umyj samochód. Świetnie sprawdzi się tu metoda mycia „na dwa wiadra” – jedno wiadro wypełnij ciepłą wodą, drugie – szamponem do aut. Na tym etapie należy także zadbać o to, by polerowany samochód znajdował się w zacienionym miejscu. Konieczność ta wynika z faktu, że na rozgrzanej karoserii pasta może się przypalać, co prowadzi do powstawania nieestetycznego efektu.
  2. Wyczyść auto glinką – mowa tu o specjalnej glince do polerowania samochodów. Należy glinką uformowaną w kulkę pocierać na mokro o lakier. Czynność ta pozwoli na usunięcie większych zabrudzeń przed przystąpieniem do właściwego polerowania.
  3. Polerowanie samochodu – zanim jednak zaczniesz to robić, nie zapomnij o oklejeniu tych części auta, których nie chcesz ubrudzić! Polerować możesz na dwa sposoby – ręcznie – za pomocą gąbki do polerowania, tzw. pada – lub mechanicznie – używając polerki elektrycznej. Bez względu jednak, na którą opcję się zdecydujesz, samo polerowanie wygląda z grubsza tak samo – należy kolistymi ruchami pocierać niewielki fragment pojazdu do momentu, aż osiągniemy oczekiwany efekt, po czym przystąpić do polerowania kolejnej części pojazdu. Nadmiar pasty należy ścierać ściereczką.
  4. Polerowanie najlepiej podzielić na dwa etapy – korektę lakieru oraz wykończenie. Podczas pierwszego etapu najlepiej użyć twardszej gąbki oraz mocno ściernej pasty (o gradacji ok. 500) – dzięki temu usuniemy wszystkie większe zanieczyszczenia. W drugim etapie chodzi o nadanie pojazdowi połysku, lepiej sprawdzą się więc miękkie pady i lekko ścierne pasty (o gradacji ok. 2000).
  5. Teraz jest dobry moment na wykonanie inspekcji – sprawdzenie, czy wszystkie rysy i uszkodzenia zostały należycie usunięte. Pomocne przy tym może być użycie dodatkowego źródła światła, najlepiej zbliżonego do światła dziennego, np. lamp halogenowych. W ich świetle zobaczymy, czy samochód potrzebuje kolejnego polerowania, czy możemy już je zakończyć i przystąpić do mycia auta.
  6. Mycie auta – po wypolerowaniu auta należy je ponownie umyć, najlepiej za pomocą specjalnego szamponu odtłuszczającego, a następnie osuszyć za pomocą ściereczek z mikrowłókien. Do wypłukania pasty z zakamarków może być potrzebna myjka ciśnieniowa. Aby mieć pewność, że usunąłeś z lakieru całą pastę, możesz następnie nałożyć na samochód środek odtłuszczający.
  7. Woskowanie auta – czynność ta przypomina polerowanie – należy woskować auto, dzieląc karoserię na małe elementy. Następnym krokiem jest nadanie połysku pojazdowi za pomocą ściereczki, usuwając przy okazji nadmiar wosku.

Mimo że woskowanie nie zalicza się już do samego procesu polerowania, nie należy pomijać tego kroku! Wypolerowane, ale niezabezpieczone woskiem auto może bowiem szybko ulec ponownym uszkodzeniom, a także procesom niszczenia wynikającym z upływu czasu, takim jak utlenianie.

Największym niebezpieczeństwem płynącym z samodzielnego polerowania samochodu jest powstawanie tzw. hologramów. Ma to miejsce wtedy, gdy dochodzi do przegrzania lakieru. Przyczyn może być kilka: użycie do polerowania zbyt twardej gąbki lub zbyt mocnej pasty, a także zbyt długie polerowanie jednego miejsca.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat technik polerowania samochodu? Tutaj znajdziesz więcej przydatnych informacji!

Jakimi narzędziami polerować auto?

Jak już wspomniano, mamy do wyboru dwa sposoby polerowania – ręczne i automatyczne. Chociaż polerka ręczna wydaje się bezpieczniejsza w przypadku osób dopiero rozpoczynających swą przygodę z polerowaniem, to użycie polerki automatycznej pozwoli zaoszczędzić nam czas i energię. Na rynku dostępnych jest obecnie wiele modeli polerek elektrycznych. Różnią się one między sobą liczbą wykonywanych obrotów (zazwyczaj mieszczą się one w przedziale 800–3000 obrotów na minutę), osią obrotów czy długością średnicy.

Z grubsza polerki elektryczne można podzielić na dwa typy: rotacyjne oraz Dual Action (sprawdź tutaj). Te pierwsze nadają się do pierwszego etapu polerowania, ze względu na dużą moc ścierania lakieru, należy ich zatem używać z dużą ostrożnością.

Drugi typ polerki elektrycznej, tzw. Dual Action, znacznie lepiej nadaje się do końcowego etapu polerowania, czyli wygładzania. Różni się on od polerek rotacyjnych torem ruchu – obracaj się bowiem nie tylko wokół własnej osi, ale też wzdłuż innych, bardziej elipsowatych orbit, co w praktyce odczytujemy jako ruch na boki. Polerki DualAction są znacznie łatwiejsze w użytkowaniu dla osoby, która nigdy wcześniej nie korzystała z polerek elektrycznych. Także ryzyko przypalenia lakieru jest o wiele mniejsze niż w przypadku ich rotacyjnych odpowiedników.

Na wyborze polerki elektrycznej się jednak nie kończy. Trzeba jeszcze dobrać do niej bowiem nakładkę, czyli gąbkę polerską. Duże zróżnicowanie dostępnych gąbek odpowiada twardości lakieru na powierzchni pojazdu oraz stopniowi uszkodzeń. Im lakier twardszy, a uszkodzenia większe, tym twardszej gąbki można używać.

Podobnemu zróżnicowaniu podlegają pasty polerskie. Do twardego lakieru należy dobrać pastę o większej ścierności – i odwrotnie. Bogatą ofertę past polerskich znajdziesz tutaj.

Podsumowanie

Mimo wszystkich korzyści płynących z polerowania, nie należy zapominać, że polega ono na usuwaniu wierzchniej części lakieru. Całkowita grubość lakieru na karoserii samochodowej to ok. 160 mikrometrów, z którego podczas polerowania pozbywamy się ok. 40 mikrometrów. Oznacza to, że polerowania nie należy przeprowadzać za często – lepiej zrobić to rzadziej, ale z większą dbałością i użyciem lepszych narzędzi. Właściwie przeprowadzone polerowanie samochodu zapewni naszemu pojazdowi estetyczny wygląd przez długi czas oraz odporność na liczne uszkodzenia.

Źródło: art. sponsorowany

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL pisze regularnie od 2009 roku.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
20 zapytań w 0,787 sek