Home / Artykuły / Klocki hamulcowe — ważny element układu hamowania. Co należy o nich wiedzieć?

Klocki hamulcowe — ważny element układu hamowania. Co należy o nich wiedzieć?

Niezwykle istotną częścią układu hamulcowego nie tylko w samochodach, ale również w motocyklach, a nawet w rowerach, są klocki hamulcowe. Umieszczone są w zaciskach i przylegają do tarcz hamulcowych. Muszą mieć odpowiednią grubość i właściwości, aby zapewnić efektywne zmniejszenie prędkości czy zatrzymanie, gwarantujące bezpieczeństwo jazdy. Dowiedz się więcej na temat działania i doboru klocków hamulcowych z naszego artykułu.

Jak działają klocki hamulcowe?

Po wciśnięciu pedału hamulca, do zacisków hamulcowych dociera płyn hamulcowy, który powoduje ruch tłoczków. Dzięki ruchowi tłoczków następuje wysunięcie z zacisków klocków umieszczonych z obu stron tarczy. Klocki hamulcowe są następnie wciskane w tarcze hamulcowe. W ten sposób powstaje siła tarcia, która spowalnia koło pojazdu. Budowa klocków związana jest z ich sposobem działania — składają się z nośnej płytki, która pokryta jest specjalną okładziną o właściwościach ciernych, gwarantujących skuteczność hamowania. 

Jakie są rodzaje klocków hamulcowych?

Najczęściej dokonuje się podziału klocków hamulcowych ze względu na materiał, z którego wykonana jest okładzina. Klocki mogą być:

  • metaliczne — w składzie zawierają proszki metalu, na przykład miedzi. Są bardzo trwałe, dlatego sprawdzają się najlepiej w trudnych warunkach, na przykład w autach sportowych i terenowych. Niestety ich działanie jest dość głośne, generuje dużą ilość pyłu i może skracać żywotność tarcz hamulcowych.
  • ceramiczne — zbudowane z wypełnionych żywicą włókien ceramicznych z domieszkami innych pierwiastków. Charakteryzuje je wysoka trwałość i odporność na wysokie temperatury. Generują niewielką ilość kurzu. Ze względu na wysoką cenę, najczęściej są stosowane w luksusowych pojazdach. 
  • organiczne — zrobione z mieszanek organicznych materiałów, takich jak włókna szklane i żywice. Ich zaletą jest cicha praca oraz dobre właściwości cierne, jednak przy intensywnym hamowaniu szybko się zużywają.

Najczęściej stosowane są klocki metaliczne. Jednak jeśli dysponujesz wyższym budżetem, szukasz klocków do auta premium lub o sportowym charakterze, warto zainwestować w klocki hamulcowej wyższej jakości. 

Jak wybrać odpowiednie klocki hamulcowe?

Poszczególne rodzaje klocków przeznaczone są do stosowania w poszczególnych modelach samochodów w konkretnych wersji silnikowych. W profesjonalnych sklepach z częściami samochodowymi, takich jak Carmager, specjaliści pomogą Ci dobrać właściwy model klocków hamulcowych na podstawie numeru VIN Twojego auta. Jednak wszelkie modyfikacje układu hamulcowego, na przykład zastosowanie bardziej efektywnych hamulców po podniesieniu mocy auta za pomocą tuningu sprawiają, że dobór właściwych klocków nie jest już tak prosty. Jeśli masz wątpliwości, jakie klocki wybrać, skorzystaj z pomocy ekspertów!

Jak długo można używać klocków hamulcowych?

Klocki hamulcowe są elementem eksploatacyjnym. Podczas każdego hamowania ulegają zużyciu, co z biegiem czasu obniża ich skuteczność. Tempo zużycia klocków hamulcowych zależy od ich rodzaju, ale przede wszystkim od Twojego stylu jazdy. W przypadku spokojnego poruszania się w cyklu mieszanym mogą wystarczyć nawet na 50 tysięcy km. Poruszając się w mieście, częściej hamujemy, co zwiększa zużycie klocków, które w takich warunkach wytrzymają około 20-30 tysięcy km. 

Jeśli jeździsz bardzo dynamicznie oraz często i gwałtownie hamujesz, wymiana klocków może być konieczna już po 10 tysiącach kilometrów. Większa siła hamowania generowana jest przez przednią oś pojazdu, dlatego klocki na przednich kołach wymagają z reguły częstszej wymiany.

Kiedy należy wymienić klocki hamulcowe?

Aby zapewnić bezpieczeństwo jazdy, niezwykle istotne jest regularne sprawdzanie stanu okładziny. Stan klocków hamulcowych jest weryfikowany na przykład podczas przeglądu technicznego pojazdu czy sezonowej wymiany opon. Jeśli chcesz dokonać oceny samodzielnie, wystarczy wizualnie sprawdzić grubość okładziny, na której zaznaczone są rowki wskazujące na poziom zużycia. 

Większość klocków ma specjalne blaszki, które wydają charakterystyczny dźwięk podczas hamowania, gdy klocki wymagają wymiany. Nawet jeśli Twoje klocki nie są wyposażone w ten element, przy zbyt cienkiej warstwie okładziny usłyszysz pisk po wciśnięciu hamulca. W nowszych modelach samochodów standardem jest specjalny system sygnalizujący system zużycia klocków hamulcowych, który wykorzystuje czujnik poziomu okładziny. 

Jeśli nie wymienisz klocków, które są wyraźnie zużyte, mogą one uszkodzić inne elementy układu hamulcowego, co będzie skutkować znacznym podniesieniem kosztów naprawy. Należy pamiętać, aby podczas wymiany tarcz hamulcowych bezwzględnie zamontować nowe klocki.

Jak przebiega wymiana klocków hamulcowych?

Wymiany zawsze dokonuje się równocześnie w obydwu kołach na jednej osi pojazdu, dlatego klocki sprzedawane są w kompletach zawierających 2 lub 4 sztuki. Procedura wymiany klocków hamulcowych nie jest skomplikowana. Jeśli posiadasz podstawową wiedzę z zakresu mechaniki oraz odpowiednie narzędzia, z powodzeniem możesz wykonać tę czynność samodzielnie. Możesz również skorzystać z pomocy mechaników z warsztatu samochodowego.

Po montażu nowe klocki będą przez jakiś czas się docierać, dlatego przez pierwsze kilkadziesiąt kilometrów unikaj gwałtownego hamowania. Większa ilość okładziny może również sprawić, że pedał hamulca będzie mocniej reagować po naciśnięciu, co wymaga przyzwyczajenia. 

Pamiętaj, że sprawny układ hamulcowy jest podstawą bezpiecznej i komfortowej jazdy, dlatego koniecznie dbaj o dobry stan jego poszczególnych elementów, w tym klocków hamulcowych. 

Źródło: materiał reklamowy

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL regularnie od 2009 roku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
138 zapytań w 1,201 sek