Paweł Szkopek wraca do motocyklowych mistrzostw świata World Supersport. Już w sobotę Polak wystartuje w zawodach elity na torze Aragon w hiszpańskim Alcaniz. – Już obecność tutaj jest ogromnym sukcesem – przyznaje zawodnik. Sobotni i niedzielny wyścig pokaże Eurosport 2.
Doświadczony i bardzo utytułowany Polak ma za sobą wymagający okres przygotowawczy. W sierpniu ubiegłego roku złamał kość udową i musiał przejść aż dwie operacje. Rehabilitacja zajęła siedem miesięcy, po których wrócił do pracy ze zdwojoną siłą. – Szkoda tylko, że z powodu ograniczeń wprowadzonych ze względu na pandemię koronawirusa, dość późno zaczęliśmy jazdy testowe. Było ich zdecydowanie za mało, a ja nie byłem jeszcze w pełni sprawny po kontuzjach – opowiada Szkopek.
W krótkim okresie i tak udało mu się poczynić duże postępy. – Cieszy mnie, że z nowym zespołem rozumiemy się coraz lepiej. Znaleźliśmy kierunek prac nad motocyklem, a podczas ostatnich testów znacznie przyspieszyłem. Sądzę, że wiemy co zrobić, by było jeszcze lepiej – mówi z optymizmem Szkopek jeżdżący w barwach Yamaha MS Racing.
Po długiej przerwie Szkopek w tym roku zamierza wystartować w każdym wyścigu. Ma jednak świadomość, że to będzie trudny sezon. – Po prostu zamierzam jechać jak najdokładniej, popełnić jak najmniej błędów, zbierać doświadczenie i dobrze się bawić. Nie wszystko zależy ode mnie i zespołu, ale najważniejsze, żeby samemu wykonać jak najlepszą robotę. Jeśli wszystko się pomyślnie ułoży, to ciężka praca da dobry rezultat – podkreśla polski motocyklista.
– Nie nastawiam się na konkretny wynik. W każdym wyścigu będę chciał jechać jak najlepiej, a na końcu okaże się na jaką pozycję to wystarczy. Jestem realistą i wiem, że blisko półtoraroczna przerwa w intensywnym jeżdżeniu na motocyklu, wymaga cierpliwości, pokory i czasu, żeby móc myśleć o bardzo dobrych wynikach – tłumaczy jeden z najbardziej utytułowanych polskich motocyklistów.
O miejsca w czołówce będzie tym trudniej, że rywalizacja w motocyklowych mistrzostwach świata jest na wyjątkowo wysokim poziomie. Wśród faworytów do zwycięstwa w klasyfikacji generalnej są z pewnością Philipp Öttl, Jules Cluzel, Federico Caricasulo, Dominique Aegerter, Niki Tuuli czy były mistrz świata Randy Krummenacher. – Realnie patrząc, w połowie sezonu chciałbym zacząć punktować, czyli być w pierwszej piętnastce najlepszych kierowców na świecie. Stawka jest bardzo wyrównana – mówi Szkopek.
Sezon 2021 rozpocznie się na wymagającym torze Aragon we wschodniej części Hiszpanii. – Po przedsezonowych testach wiemy, że kluczem w naszym przypadku będzie strategia hamowania silnikiem, która ułatwia zatrzymanie motocykla i skręcanie. Ważne będzie również znalezienie dobrego balansu pojazdu, który pozwoli dobrze przyspieszać i mocno skręcać, do czego potrzebne jest wprowadzenie go w lekki poślizg. Tylne koło nie powinno zbyt mocno przylegać do toru. Hamowanie silnikiem doprowadza tylną oponę do granicy przyczepności i wtedy łatwiej jest skręcić przodem. Jest to o tyle ważne, że nie możemy doprowadzić do pełnego uślizgu, ale to właśnie ta cienka granica między pełnym poślizgiem, a całkowitym panowaniem nad maszyną. To wyjątkowo cienka linia, dlatego tak trudno znaleźć ten moment i właściwie ustawić hamowanie silnika – opowiada Szkopek. Charakterystyczne dla toru Aragon są również duże otwarte przestrzenie i silny wiatr. – Prawa natury utrudniają tutaj precyzyjne wchodzenie w bardzo szybkie i długie zakręty – podkreśla Polak, który jest jednym z bardziej doświadczonych zawodników w stawce, co może mu pomóc w tych nietypowych warunkach.
Rozkład jazdy:
Piątek, 21.05
Godz. 11:25 – pierwszy wolny trening
Godz. 16:00 – drugi wolny trening
Sobota, 22.05
Godz. 10:25 – kwalifikacje Superpole
Godz. 15:15 – Wyścig 1 (transmisja w Eurosport 2)
Niedziela, 23.05
Godz. 12:30 – Wyścig 2 (retransmisja w Eurosport 2)
Źródło: inf. prasowa
a ja mam takie info o wejściach na żywo:
Sobota – Eurosport 2
13:50
15:00
Niedziela – Eurosport 2
13:50
Paweł nie był pierwszym Polakiem w mistrzostwach świata. O ile dobrze pamiętam to w 1962 roku startował w mistrzostwach świata Grand Prix 125 Ryszard Mankiewicz, który w pierwszym sezonie startów zajął 7 miejsce w klasyfikacji generalnej.
Wystarczy po prostu dopisać kategorię Superbike (lub Supersport) i wszystko się zgadza.
Szkopek jest chyba drugim. Swój debiut w WSBK [ który pomijając temat był totalnie z dup#} zaliczył w 2003. Niestety gość totalnie zawalił drogę kariery i mógł liczyć tylko na dzikie karty , a teraz za pózno przeszedł do WSBK i może liczyć na dobre wyniki w deszczu
Szkopek dziką kartę i debiut w WSBK miał w 2004 roku i zdobył dwa razy punkty w Magny Cours. Byl 13 i 15 o ile dobzre pamietam to na Suzuki. Według mnie zmarnowany talent ale tylko dla tego że nie miał konkretnej ekipy i motoru.
Mankiewicz nawet był na podium jak startował bodajże 3 miejsce.
Tekst oczywiście zawierał mylące sformułowania i błędy. Opublikowałem go bez sprawdzania i widzę, że niesłusznie. Usunąłem to co mijało się z prawdą. Przede wszystkim punkty w Supersportach zdobywał też Daniel Bukowski, czy jeszcze ktoś niestety nie pamiętam. Napisanie poprawnej informacji prasowej na specjalistyczny portal to jak widać sztuka, bo czytelnicy nie są w ciemię bici i wyłapią wszystko co podejrzane :)
„w pierwszej piętnastce najlepszych kierowców na świecie” ech, po co takie pompowanie balonika to nie wiem… w niczym to nie pomaga, na pewno nie w wynikach. Każdy kto choć trochę sie interesuje wie, że to nie prawda, zawody o randze Mistrzostw Świata i owszem ale z całym szacunkiem, nie powinno się też tak wprowadzać w błąd kogoś kto nie jest wtajemniczony w ogóle
No a ilu punktuje w wyścigach motocyklowych?
Piętnastu.
I nawet jeśli w Supersportach aż tak mocno ściśniętej stawki nie ma jak w SSP300 czy Moto3, to w przypadku kierowców z niższego poziomu samo dojechanie w punktach bywa sukcesem.
Nie zrozumiałeś mnie więc spieszę z odpowiedzią, to, że punkty w WSSP to sukces to ja sobie zdaje sprawę, tym bardziej w jego wieku. Bardzo też mu tego życzę i kibicuje.
Pompowaniem balonika nazwałem to, że w tej klasie pierwsza 15 to 15 najlepszych zawodników świata, tak można powiedzieć ewentualnie o zawodnikach w Motogp, a i tak ktoś mógłby to łatwo podważyć, bo jednak póki co nikt z motogp nie poradził sobie z Reą.
Na bank wyglebi i tyle będzie.
w obu wyścigach? :D
zobaczymy co z tego będzie. Ciekawy jestem czy powalczy chociaż z Herrerą i czy ma kilku zawodników na oku. Co do samej stawki to moim kandydatem do tytułu jest Aegerter. Doświadczony , out sider ale z moto2 więc tu sobie poradzi. Same testy wskazują że jest faworytem. Tuulli niech w końcu się pokaże bo uważam że ma ogromny talent ale się zmarnował. No i Bergman wydaję się być dobry z testów
pamiętam jak w 2016 Tuuli w supersportach w trzech startach trzy razy był na podium
Rolas
W najlepszej 15 na świecie w swojej kategorii czyli w tym wypadku World Supersport
Tego nie trzeba uściślać, wystarczy czytać ze zrozumieniem, wiedzieć do czego sie odnosi
Nie wiem jak w tym wyścigu ale w sezonie pewnie jakiś punkty zdobędzie, niezależnie od wyników to Polak więc kibicuje mu