David Alonso w najlepszym możliwym stylu pieczętuje tytuł mistrza świata Moto3! Kolumbijczyk po raz kolejny ograł wszystkich rywali, sięgając już po dziesiątą wygraną w sezonie! Co ważne, zawodnik Aspara zdobył mistrzostwo na cztery wyścigi przed końcem. Istny pogrom! Podium dopełnili Collin Veijer i Adrian Fernandez. Tuż za nimi znalazł się Daniel Holgado. Ivan Ortola, próbując dotrzymać kroku Alonso, zaliczył wywrotkę na dwa kółka przed końcem!
Zmagania przebiegały w sprzyjających warunkach. Zawodnicy mieli do przejechania siedemnaście okrążeń. Z pole position startował Ivan Ortola. Obok Hiszpana ustawili się Collin Veijer i David Alonso, który stał przed szansą wywalczenia tytułu mistrzowskiego już w Japonii! Z dziewiątej pozycji startował dopiero Daniel Holgado, a więc najbliższy rywal Kolumbijczyka w walce o mistrzostwo.
Ortola obronił pozycję lidera. Na drugą lokatę wskoczył Alonso. Veijer spadł na szóste miejsce, za Angela Piquerasa i Holgado, który zaliczył atomowy start! Kolejne pozycje zajmowali Adrian Fernandez, Ryusei Yamanaka, David Munoz i David Almansa. Czołową dziesiątkę dopełniał Jose Antonio Rueda. Już w czwartym zakręcie spektakularną wywrotkę zaliczył Noah Dettwiler. Na szczęście Szwajcarowi nic się nie stało.
Na drugim okrążeniu Holgado jechał drugi. Alonso spadł na czwartą lokatę, wyprzedzony jeszcze przez PIquerasa. Kolumbijczyk jechał w swoim stylu, ale zwyczajnie nie musiał ryzykować. Jego sytuacja była bowiem wyjątkowo komfortowa. Szóstą pozycję zajmował Munoz, który wyprzedzał Yamanakę, Ruedę, Veijera i zamykającego czołową dziesiątkę Almansę.
Trzy kółka za nami. Najszybszy czas okrążenia uzyskał Rueda, który jechał ósmy. Nowym liderem wyścigu został Fernandez. O drugą lokatę walczyli natomiast Ortola z Holgado. Alonso spadł na siódmą pozycję. Przed nim znajdowali się Piqueras, Yamanaka i Munoz. Za Ruedą jechali z kolei Veijer i Joel Kelso. W czwartym zakręcie tym razem wywrócił się Tatchakom Buasri. Chwilę po nim z wyścigu odpadł Luca Lunetta.
Na piątym okrążeniu Holgado skutecznie zaatakował Ortolę. Za nimi jechali Piqueras, Yamanaka i Munoz. Alonso i Rueda utrzymywali siódme i ósme miejsce. Co ciekawe, obaj uzyskali jednocześnie najszybsze kółko! Czołową dziesiątkę dopełniali Veijer i Kelso. Tymczasem ostrzeżenie za przekraczanie limitów toru otrzymał Nicola Carraro, który jechał dziewiętnasty.
Sześć kółek za nami. Prowadzenie utrzymywał Fernandez. Ortola próbował odzyskać drugą lokatę kosztem Holgado. Alonso wyprzedził szóstego Munoza. Przed sobą miał Piquerasa i Yamanakę. Czołową dziesiątkę dopełniali Veijer, Rueda i Tayio Furusato. Wywrotkę w „dziesiątce” zaliczył natomiast Joel Kelso. Australijczyk próbował powrócić do rywalizacji i pomimo przeciwności zdołało mu się to udać.
Na siódmym kółku Piqueras wyprzedził trzeciego Holgado. Młody Hiszpan odnotował najlepszy czas okrążenia. Riccardo Rossi i Matteo Bertelle otrzymali ostrzeżenie za przekraczanie limitów toru. Ich rodak Carraro natomiast zaliczył wywrotkę w „siódemce”.
Na ósmym okrążeniu Holgado spadł za Yamanakę. Na czele utrzymywał się Fernandez, który jednak nie był w stanie odskoczyć od Ortoli i Piquerasa. Szóstą pozycję zajmował Alonso. Za nim jechali Veijer, Munoz, Rueda i Furusato, który nadal zamykał pierwszą dziesiątkę.
Dziesięć kółek za nami. W czołówce zawodnicy utrzymywali swoje pozycje. Prowadził Fernandez przed Ortolą i Piquerasem. Yamanaka stracił natomiast czwarte miejsce na rzecz Holgado i Alonso. Kolumbijczyk odnotował najlepszy czas okrążenia. Na siódmej lokacie nadal jechał Veijer, który wyprzedzał Munoza, Ruedę i Furusato. Po pozostałe punkty jechali Tatsuki Suzuki, Stefano Nepa, Matteo Bertelle, David Almansa i Joel Esteban.
Siedem okrążeń do mety. Piqueras popełnił błąd, przez co spadł na szóstą lokatę, za Holgado, Alonso i Veijera. Na czele nadal jechał Fernandez, jednak jak cień za nim podążał Ortola. Do czołowej dziesiątki wskoczył Suzuki, który wypchnął z niej swojego rodaka Furusato.
Sześć kółek przed końcem. Alonso wyprzedził Holgado i jechał trzeci. Kolumbijczyk był tuż za Fernandezem i Ortolą. Piątą pozycję przed PIquerasem utrzymywał Veijer. Yamanaka jechał siódmy, natomiast Rueda ósmy. Na dziewiątej lokacie znajdował się Suzuki. Furusato odzyskał dziesiąte miejsce kosztem Munoza.
Jeszcze na dwunastym okrążeniu Alonso odważnym atakiem wyprzedził w „dziewiątce” Ortolę. Przed sobą miał już tylko Fernandeza. Czwarte miejsce utrzymywał Holgado, natomiast piąte Veijer. Na końcu grupy jechali Piqueras i Yamanaka. Czołowa siódemka zostawiła za sobą wyraźnie kolejną grupę czterech zawodników, na której czele znajdował się Rueda. Za Hiszpanem jechali Suzuki, Furusato, Munoz i Nepa.
Angel Piqueras zaliczył wywrotkę w dziesiątym zakręcie. Hiszpan zbyt szybko odkręcił manetkę gazu, gdyż tylne koło znajdowało się na trawie. To sprawiło, że Hiszpan w dość zabawny sposób ponownie się wywrócił! Na szczęście najlepszemu debiutantowi sezonu nic się nie stało, jednak niepocieszony zakończył na dobre zabawę w Japonii. Tymczasem na czele o wygraną walczyło pięciu zawodników, bowiem Yamanaka stracił dystans. Fernandez popełnił błąd, co momentalnie wykorzystał Alonso. Hiszpan zdołał jednak skontrować lidera tabeli. Ich pojedynek oglądali, Ortola i Veijer, który w międzyczasie wyprzedził Holgado.
Trzy kółka do mety. Alonso w końcu wyprzedził w pierwszym zakręcie Fernandeza i został nowym liderem wyścigu! Trzecie miejsce zajmował Ortola. Holgado znacznie opóźnił hamowanie i w bezpardonowy sposób zaatakował Veijera. Na szczęście Hiszpan utrzymał się na motocyklu i nie przewrócił Holendra.
Walka z przodu sprawiła, że Yamanaka ponownie dojechał do rywali. Gonili ich również Rueda i Suzuki. Alonso utrzymywał prowadzenie, natomiast Fernandez robił wszystko, aby dotrzymać mu kroku.
Dwa kółka do mety. Fernandez i Ortola ostro walczyli o drugą lokatę. Ostatecznie górą okazał się drugi z nich. Ich pojedynek wykorzystał to Alonso, gdyż odskoczył od nich na pół sekundy! Holgado utrzymywał czwartą, natomiast Veijer piątą pozycję. W czołowej dziesiątce znajdowali się Yamanaka, Rueda, Suzuki, Furusato i Munoz.
Ortola pojechał rekordowe sektory i momentalnie zniwelował stratę do Alonso! Hiszpan jednak przesadził i zaliczył uślizg przedniego koła w „dziesiątce”! Drugi Fernandez musiał natomiast uważać, gdyż otrzymał ostrzeżenie za przekraczanie limitów toru.
Alonso rozpoczął finałowe okrążenie z przewagą blisko pół sekundy nad Fernandezem. Tuż za Hiszpanem znajdował się Veijer, który ponownie uporał się z Holgado. Na kolejnych lokatach jechali Yamanaka, Rueda, Suzuki, Furusato, Munoz i Nepa, który zamykał pierwszą dziesiątkę.
David Alonso w najlepszym możliwym stylu przypieczętował tytuł mistrzowski! Na ostatnim okrążeniu Veijer wyrwał drugą lokatę Fernandezowi. Tuż za podium linię mety przecięli Holgado, Yamanaka, Rueda i Suzuki. Czołową dziesiątkę dopełnili Munoz i Furusato.
Alonso sięgnął po tytuł mistrzowski w Moto3 na cztery wyścigi przed końcem sezonu! Kolumbijczyk posiada już sto dziewięć punktów przewagi nad drugim Holgado, który z kolei o trzy „oczka” wyprzedza Veijera. Ortola po dzisiejszej wywrotce traci do rodaka dwadzieścia jeden punktów, natomiast do Holendra osiemnaście „oczek”. Pozostała nam więc walka o tytuł wicemistrzowski. Jesteśmy również ciekawi, ile ostatecznie zwycięstw zdobędzie Alonso.
Kolejny wyścig, a więc GP Australii, za dwa tygodnie na Wyspie Filipa!
Wyniki wyścigu | ||||
Pos | Rider | Nat | Team | Time |
1 | David Alonso | COL | CFMOTO GaviotaAspar Team (CFMOTO) | 33m 03.606s |
2 | Collin Veijer | NED | Liqui Moly Husqvarna Intact GP(Husqvarna) | +0.524s |
3 | Adrian Fernandez | SPA | Leopard Racing (Honda) | +0.766s |
4 | Daniel Holgado | SPA | Red Bull GASGAS Tech3 (GasGas) | +1.168s |
5 | Jose Antonio Rueda | SPA | Red Bull KTM Ajo (KTM) | +1.209s |
6 | Ryusei Yamanaka | JPN | MT Helmets – MSI (KTM) | +1.389s |
7 | Tatsuki Suzuki | JPN | Liqui Moly Husqvarna Intact GP (Husqvarna) | +2.336s |
8 | David Munoz | SPA | BOE Motorsports (KTM) | +3.890s |
9 | Taiyo Furusato | JPN | Honda Team Asia (Honda) | +3.953s |
10 | Stefano Nepa | ITA | LEVELUP – MTA (KTM) | +7.993s |
11 | Matteo Bertelle | ITA | Kopron Rivacold SnipersTeam (Honda) | +8.042s |
12 | David Almansa | SPA | Kopron Rivacold Snipers Team (Honda) | +10.238s |
13 | Filippo Farioli | ITA | SIC58 Squadra Corse (Honda) | +11.797s |
14 | Riccardo Rossi | ITA | CIP Green Power (KTM) | +13.252s |
15 | Joel Esteban | SPA | CFMOTO Gaviota Aspar Team (CFMOTO) | +13.294s |
16 | Ivan Ortola | SPA | MT Helmets – MSI (KTM) | +22.395s |
17 | Jacob Roulstone | AUS | Red Bull GASGAS Tech3 (GasGas) | +22.452s |
18 | Xabi Zurutuza | SPA | Red Bull KTM Ajo (KTM) | +22.539s |
19 | Scott Ogden | GBR | FleetSafe Honda MLav Racing (Honda) | +24.828s |
20 | Rei Wakamatsu | JPN | FleetSafe Honda MLav Racing (Honda) | +45.762s |
21 | Joel Kelso | AUS | BOE Motorsports (KTM) | +1 lap |
22 | Angel Piqueras | SPA | Leopard Racing (Honda) | DNF |
23 | Nicola Carraro | ITA | LEVELUP – MTA (KTM) | DNF |
24 | Luca Lunetta | ITA | SIC58 Squadra Corse (Honda) | DNF |
25 | Tatchakorn Buasri | THA | Honda Team Asia (Honda) | DNF |
26 | Noah Dettwiler | SWI | CIP Green Power (KTM) | DNF |
Źródło: crash.net
Niesamowity sezon Alonso zakończony pięknym wyścigiem! Jest niesamowity i wydaje się mieć zdrowsze, luźniejsze podejście niż np. Acosta. Ciekawe jak poradzi sobie w Moto2, bo będzie pod dużą większą presją, która tylko w tym sezonie pokonała już Fermina i Garcię. Co więcej, w Moto 2 nie da się tak łatwo kontrolować wyścigów i nie da się regularnie jechać spokojnie na 3-6 pozycji i sprężyć się jedynie na 3 ostatnie kółka – tutaj będzie musiał jechać cały wyścig na maksymalnych obrotach.
Ja jakoś jestem dziwnie spokojny co do Alonso. Chłopak może wyciągnąć tytuł nawet w pierwszym roku. Ale ważne, by w przyszłym sezonie nauczył się motocykla i nie odniósł kontuzji, by w 2026 roku wywalczyć majstra. Ta kontrola wynika też z niesamowitych umiejętności. Potrafi wznieść się na wyżyny. To nie łatwa sztuka. Wierzę, że w Moto2 szybko będzie się liczyć. :)
Chłopak ma papiery na wyjątkowego zawodnika, pytanie jak poradzi sobie w pośredniej. Jeśli w podobnym stylu co w moto3 to może mieć wejście z fajerwerkami do królewskiej.
Jak na swój wiek ma wyjątkowo chłodną głowę a jakość jazdy topową.
Za każdym razem gdy na podium widzę Davida Alonso to zastanawia mnie czy ma On jakiś aparat ortodontyczny na prawej szczęce czy ma tak nienaturalnie ułożone zęby.
Ma dość szeroki i szczery uśmiech i za każdym razem to widać. Zauważył to ktoś z Was?
Nie mogę doczekać się Jego startów w Moto2.