Home / Artykuły / “Wyzwanie dla startujących. Marzenie dla tych, którzy pozostają”, czyli Rajd Dakar

“Wyzwanie dla startujących. Marzenie dla tych, którzy pozostają”, czyli Rajd Dakar

Słowa Thierry’ego Sabine po raz kolejny przyświecają wielu śmiałkom, którzy już 5 stycznia wyruszą z Limy swymi samochodami, motocyklami, ciężarówkami i quadami, aby brać udział w 35. edycji Rajdu Dakar. Choć piaski Ameryki Południowej, które już od kilku lat przemierzają kierowcy są może mniej wymagające aniżeli bezdroża Afryki, to impreza ta pozostaje najtrudniejszym rajdem terenowym świata i rozpala wyobraźnię każdego amatora wypraw w nieznane.

Koncepcja zorganizowania regularnego rajdowego maratonu prowadzącego przez trudno dostępne tereny pustynne narodziła się w głowie Thierry’ego Sabine, w momencie gdy Francuz zgubił się swym motocyklem na Pustyni Libijskiej uczestnicząc w rajdzie Abidżan-Nicea. Już rok później, w 1978 odbyła się pierwsza edycja rajdu, który wziął  nazwę od miejsc organizacji startu i mety, odpowiednio Paryża i Dakaru. Po raz pierwszy trasa zawodów zmieniła się znacząco w roku 1992, wiodła bowiem wtedy ze stolicy Francji aż do Cape Town w RPA, natomiast już w XXI wieku zdarzało się, że kierowcy startowali z Marsylii, Barcelony, bądź Lizbony.

Swoiste trzęsienie ziemi w historii rajdu nastąpiło w 2008 roku, kiedy wobec zagrożenia ze strony islamskich terrorystów rywalizacja została odwołana. Rok później rozegrano ją już na terenie Argentyny i Chile, w sezonie 2012 dołączyło Peru. Mimo, że rajd zakończył swój wieloletni związek z Afryką, to od dłuższego czasu nosi oficjalną nazwę Rajd Dakar.

U swego zarania impreza miała charakter amatorski, lecz z biegiem czasu arcytrudne wyzwanie przedzierania się przez Saharę i afrykański busz zaczynało interesować znanych i uznanych kierowców. Udział największych nazwisk stał się możliwy, gdy Rajd Paryż-Dakar otrzymał certyfikat FIA. Były kierowca Formuły 1 i zwycięzca 24h Le Mans, Jackie Ickx wygrał zawody w roku 1983 za kierownicą Mercedesa klasy G, na listę zwycięzców wpisali się również rajdowi mistrzowie: Ari Vatanen i Juha Kankkunen. Obaj Finowie dokonali tej sztuki jednym z najbardziej charakterystycznych samochodów w historii rajdu, Peugeotem 205 T16. Innym legendarnym pojazdem biorącym udział w rywalizacji było Porsche 959, najlepsze w 1986 roku za sprawą René Metge’a i jego pilota Dominique’a Lemoyne’a.

Najbardziej utytułowanym samochodem w historii rajdu jest Mitsubishi Pajero, które wygrywało aż 12-krotnie, w tym siedem razy rzędu w latach 2001-2007. Co ciekawie, przez wiele lat wcale nie terenówki dominowały na odcinkach specjalnych wiodących po afrykańskich bezdrożach, a odpowiednio zmodyfikowane samochody rajdowe, takie jak Peugeot 205, czy Citroen ZX. Odpowiednikiem Mitsubishi wśród motocykli jest KTM. Dominacja austriackiej marki trwa nieprzerwanie od roku 2001, a we wcześniejszych latach rajd był areną walki motocyklistów ścigających się na Yamahach, Hondach i BMW. Z kolei wśród ciężarówek, które dwukrotnie nie towarzyszyły samochodom i motocyklom na trasie rajdu po seryjnych zwycięstwach Mercedesa, Perlini i Tatry przyszedł czas na lata dominacji Kamaza. Od kiedy rajd przeniósł się do Ameryki Południowej w rywalizacji biorą udział również kierowcy quadów. W jak na razie krótkiej historii tych pojazdów prym wiedzie Yamaha, która może pochwalić się kompletem zwycięstw.

Czymże byłyby nawet najlepsze maszyny, gdyby nie znakomici kierowcy i ich piloci? Żywą legendą Rajdu Dakar jest Stéphane Peterhansel, który ma na swym koncie zwycięstwa zarówno na motocyklu jak i w samochodzie, odpowiednio sześć i cztery. Oprócz wymienionych wcześniej najsłynniejszych zwycięzców rajdu, należy również wspomnieć Jeana-Louisa Schlessera, który dwukrotnie wygrywał w buggy własnej konstrukcji, czy jedyną kobietę triumfatorkę – Juttę Kleinschmidt. Najbardziej utytułowanym pilotem w historii imprezy jest natomiast Jean-Paul Cottret, który w każdym ze swych czterech zwycięstw partnerował Stéphane’owi Peterhanselowi.

Na najlepszej drodze do wyrównania rekordu Peterhansela jeśli chodzi o zwycięstwa na jednośladzie jest jego rodak Cyril Despres, który w tym roku powalczy o swe piąte zwycięstwo. Ma ku temu tym większe szanse, że na starcie zabraknie Marca Comy, z którym wygrywał Dakar naprzemiennie w ostatnich ośmiu edycjach. Nie wypada również nie wspomnieć o “Carze Dakaru”, czyli o Vladimirze Chaginie, który za kierownicą Kamaza zwyciężał aż 7-krotnie.

Historia Rajdu Dakar naznaczona jest również śmiercią. Sam inicjator rajdu, Thierry Sabine zginął w katastrofie swego śmigłowca w roku 1986, gdy malijską pustynię nawiedziła nagła burza piaskowa. Wielokrotnie nie udawało się zapobiec nieszczęśliwym wypadkom z udziałem kibiców, zaś najbardziej narażoną na niebezpieczeństwa grupą zawodników byli i nadal są, co zrozumiałe, motocykliści. Szokiem dla wszystkich osób związanych z rajdem była śmierć dwukrotnego zwycięzcy zawodów Fabrizio Meoniego w 2003 roku.

Mimo głosów krytyki dobiegających ze strony ekologów rajd trwa nadal. I bardzo dobrze, szczególnie dla polskich kibiców. Możemy cieszyć się z tego, że Polacy są w Rajdzie Dakar siłą, z którą należy się liczyć. Jacek Czachor śrubuje rekord ukończenia wszystkich edycji rajdu, w których startował (jak na razie 12.), z kolei Krzysztof Hołowczyc i Rafał Sonik wymieniani są w gronie faworytów do zwycięstwa w swych kategoriach. Na starcie 35. edycji Rajdu Dakar stanie łącznie 18. naszych rodaków, którzy wystąpią pod wspólną biało-czerwoną flagą jako Reprezentacja Polski w Rajdach Terenowych.

Zapewne nie możecie się już doczekać pierwszego dnia rajdu, my także. Podczas tegorocznej edycji Rajdu Dakar na naszej stronie motosp.pl będziecie mogli przeczytać codzienne zapowiedzi odcinków specjalnych  i raporty z przebiegu rywalizacji. Zapraszamy!

 

 

AUTOR: Redakcja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
171 zapytań w 0,536 sek