Home / MotoGP / Różne konfiguracje motocykli na sprinty?

Różne konfiguracje motocykli na sprinty?

W sezonie 2023 w MotoGP zadebiutują krótkie, sobotnie wyścigi typu Sprint. Pol Espargaro, który z fabrycznej Hondy trafił do zespołu GasGas, opisuje różnice w konfiguracji motocykla między sobotą a niedzielą. Najbardziej oczywistą zmianą będzie 45% mniejsze zużycie paliwa w stosunku do niedzielnych zmagań.

Prawdopodobnie zespoły będą wykorzystywać zmodyfikowany zbiornik paliwa, aby zachować obciążenie paliwem w optymalnej pozycji, oraz zmiany zawieszenia dostosowane do mniejszej wagi startowej motocykli. Jednak wydajność silnika oraz elektronika kontrolująca trakcję mogą również zostać ustawione bardziej agresywnie, a wytrzymałość opon stanie się mniej istotna niż na długim dystansie.

„Konfiguracja motocykla jest inna dla jednego wyścigu i inna dla drugiego. Jeśli chodzi o moment obrotowy, kontrolę trakcji, zarządzanie oponami… jest to bardzo skomplikowane. Motocykl będzie się zupełnie inaczej zachowywał. Już sama połowa wagi pełnego zbiornika paliwa na pewno przyniesie duże zmiany. Nie musisz martwić się o zarządzanie oponami, gdy do pokonania jest tylko połowa dystansu wyścigu. Możesz więcej zużyć opony, ponieważ wydajność ogumienia nie spadnie tak bardzo.” – powiedział Pol Espargaro.

Kliknij, aby pominąć reklamy

„Wiemy, że w tym mistrzostwach jest całkiem sporo motocykli, które są bardzo silne, gdy nie muszą się martwić o paliwo”. – powiedział Espargaro, prawdopodobnie mając na myśli Ducati. „Dlatego moment obrotowy wielu motocykli będzie na pełnej mocy dla Sprintu, podczas gdy w wielu miejscach w długim wyścigu będą obniżać poziom momentu obrotowego. Ogólnie rzecz biorąc, wiele się zmieni.”

Zespoły i zawodnicy będą musieli również zmienić podejście na treningach, bowiem czasu na testowanie będzie mniej. „Jestem pewien, że będziesz musiał być bardziej czujny i skuteczny w pracy z zespołem. Relacja między częścią techniczną a zawodnikiem będzie tak ważna, aby zrozumieć i szybciej poprawiać problemy, z krótszym czasem treningu na motocyklu. Musisz pracować bardzo skutecznie. Myślę, że każdy będzie musiał się dostosować w ciągu tego roku. Mam nadzieję, że my będziemy dostosowywać się szybciej niż inni!” – ocenił Hiszpan.

Źródło: crash.net

Kliknij, aby pominąć reklamy

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL regularnie od 2009 roku.

Komentarze: 1

  1. Coś mi się wydaje że w Dornie mają plan reaktywować starego lisa bo te wyścigi namieszają w stawce młodych zawodników a wiadomo jak z zamieszania potrafi korzystac 93 może być ciekawie jednak zastanawia mnie fakt ilości silników na sezon czy nie uległ on zmianie bo to będzie dopiero wyzwanie dla zespołów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
147 zapytań w 2,156 sek