Home / WSBK / Witaj ponownie Ameryko!

Witaj ponownie Ameryko!

Historia Mistrzostw Świata Superbike jest nieodłącznie związana ze Stanami Zjednoczonymi. Powrót tej serii za ocean, do stanu Utah, budzi ogromne zainteresowanie zarówno w Europie jak i na całym świecie. Data pierwszego czerwca będzie kolejnym krokiem Historia Mistrzostw Świata Superbike jest nieodłącznie związana ze Stanami Zjednoczonymi. Powrót tej serii za ocean, do stanu Utah, budzi ogromne zainteresowanie zarówno w Europie jak i na całym świecie. Data pierwszego czerwca będzie kolejnym krokiem milowym w powrocie mistrzostw SBK na salony wyścigowe.

Nowym domem dla kategorii Superbike w Stanach będzie od tego sezonu fantastyczny tor Miller Motorsports Park w pobliżu Salt
Lake City. Obiekt ten był ostatnimi czasy mocno monitorowany przez wysłanników z Europy i ostatecznie został wpisany do kalendarza mistrzostw na ten sezon. Jako przedsmak do czekających nas emocji przypomnimy sobie kilka ważnych dat i faktów z poprzednich wizyt klasy produkcyjnej na ziemi wuja Sama.

Lata Brainerd

Mistrzostwa Świata Superbike po raz pierwszy na Amerykańskiej ziemi wylądowały 11 czerwca 1989 roku. To bardzo ważna, wręcz historyczna data, ponieważ tego dnia klasa SBK, która stała się fenomenem w Stanach pod koniec lat siedemdziesiątych i początku osiemdziesiątych powróciła do swego duchowego domu. To był także dzień, w którym po raz pierwszy zmierzyły się ze sobą Amerykańskie legendy tego sportu z Europejskimi specjalistami, którzy budowali swe nazwiska w tychże mistrzostwach stworzonych przez FIM zaledwie rok wcześniej.

W owym czasie wyścigi odbywały się na torze Brainerd w stanie Minnesota. Kierowcy ze starego kontynentu byli zaskoczeni obiektem, który posiadał ponad 1,8 kilometrową prostą zakończoną „ślepym” zakrętem pokonywanym zwykle na piątym biegu. Pierwsza runda była świadkiem pierwszego dubletu dla Ducati. Dokonał tego Raymond Roche z Francji. Od tego momentu ta niewielka fabryka z Włoch zaczęła szczycić się niezwykłym prestiżem w kraju, w którym przemysł motocyklowy jest jednym z największych na świecie.

Tor Brainerd przyjmował mistrzowską kategorię Superbike w Stanach przez trzy kolejne sezony: 1989, 1990 i 1991. Każdego też razu runda ta była zaplanowana na druga niedzielę czerwca, kolejnym przystankiem była wtedy zwykle runda w Kanadzie, które razem tworzyły podwójny zestaw w Ameryce Północnej. Fani z tego kontynentu jak zwykle tłumnie stawiali się na torze by podziwiać współzawodnictwo swoich lokalnych faworytów z regularnymi zawodnikami serii. Pierwszy raz zawodnik pochodzący z USA zwyciężył w roku 1990. Był to pochodzący z Kalifornii, kierowca dosiadający Kawasaki, Doug Chandler. Dwanaście miesięcy później jego wyczyn powtórzył Teksańczyk Doug Polen, dla którego był to jeden z przystanków w drodze do mistrzowskiego tytułu.

W 1990 roku, trzecim dla serii World Superbike, FIM przekazał dowodzenie nad nią promotorowi Maurizio Flamminiemu, który w zaledwie kilka lat przekształcił te zupełnie nowe, bez większej historii i tradycji mistrzostwa w międzynarodowy, wręcz światowy, sportowy sukces. Wkrótce potem do tej kategorii zaczęli bezpośrednio pukać producenci motocykli. Z biegiem lat seria stała się na tyle atrakcyjna, że niewielkie zespoły w naturalny sposób ewoluowały w pełni fabryczne teamy. Wszystko to zgodnie z maksymą która przyświecała tym mistrzostwom niemal od samego powstania: „Win on Sunday, Sell on Monady”(Wygraj w niedzielę, sprzedaj w poniedziałek). Po kilku kolejnych latach nikt już nie miał wątpliwości, że mistrzostwa stają się powoli globalnym fenomenem. Tych sukcesów jednak runda na torze Brainerd nie widziała, gdyż po trzech latach spędzonych w Minessocie, seria zawiesiła wizyty w Stanach na kilka lat. Trzy lata kibice w Ameryce musieli ponownie czekać na powrót klasy WSBK do ich kraju, a dokładniej do Kalifornii na tor Laguna Seca.

Lata na Lagunie

Tor Laguna Seca gościł Mistrzostwa Świata Superbike przez dziesięć kolejnych lat i przez ten czas stał się jednym z ważniejszych wydarzeń w kalendarzu całego sezonu. Fascynujący swą unikalnością tor, spektakularnym układem nitki i stale rosnącym zainteresowaniem widzów stał się niemal crême de la crême wyścigów motocyklowych na świecie. Stał się też niemal z założenia bitwą pomiędzy kierowcami ze Stanów a resztą świata. Pierwsza runda w Kalifornii była pokazem australijskich, niezwykle utalentowanych kierowców, Anthonego Goberta oraz Troya Corsera. Obaj zawodnicy byli wyjątkowi w swoim rodzaju. Historia pierwszego potoczyła się nieco niefortunnie(problemy z narkotykami), drugi w swej karierze dwukrotnie sięgał po tytuły mistrzowskie, po drodze zwyciężając też w Amerykańskiej serii Superbike(AMA). Pierwszym Amerykaninem, który święcił triumfy na torze Laguna był John Kociński w roku 1996 dosiadając Ducati. Rok później ten kierowca o bardzo swojsko brzmiącym nazwisku został Mistrzem Świata.

Przez tych dziesięć lat wizyt cyrku Superbike w tej części świata, fani na całym świecie otrzymywali zawsze niesamowitą dawkę emocji i doznań, które przechodziły nieraz do historii wyścigów motocyklowych. Ostatnia wizyta na tym torze odbyła się w roku 2004 kiedy to podwójne zwycięstwo na Hondzie zanotował Australijczyk Chris Vermeulen.

Najbliższa szósta runda WSBK odbędzie się za niespełna dwa tygodnie na przełomie maja i czerwca. Tor Miller Motorsports Park będzie gościł najwyższą kategorię wyścigów motocykli produkcyjnych w dniach 30.05-01.06.2008.

Witaj ponownie Ameryko!

Statystyki rund w Stanach Zjednoczonych:

Rok Tor Zwycięzcy

1989 Brainerd Roche (FRA-Ducati) Roche (FRA-Ducati)

1990 Brainerd Mertens (BEL-Honda) Chandler (USA-Kawasaki)

1991 Brainerd Polen (USA-Ducati) Polen (USA-Ducati)

1995 Laguna Seca Gobert (AUS-Kawasaki) Corser (AUS-Ducati)

1996 Laguna Seca Kocinski (USA-Ducati) Gobert (AUS-Kawasaki)

1997 Laguna Seca Kocinski (USA-Honda) Kocinski (USA-Honda)

1998 Laguna Seca Corser (AUS-Ducati) Haga (JPN-Yamaha)

1999 Laguna Seca Gobert (AUS-Ducati) Bostrom B. (USA-Ducati)

2000 Laguna Seca Haga (JPN-Yamaha) Corser (AUS-Aprilia)

2001 Laguna Seca Bostrom B. (USA-Ducati) Bostrom B. (USA-Ducati)

2002 Laguna Seca Bayliss (AUS-Ducati) Edwards (USA-Honda)

2003 Laguna Seca Chili (ITA-Ducati) Xaus (SPA-Ducati)

2004 Laguna Seca Vermeulen (AUS-Honda) Vermeulen (AUS-Honda)

Ilość rozegranych wyścigów: 13 (Brainerd 3, Laguna Seca 10)

Ilość zwycięstw kolejnych kierowców: Ben Bostrom 3, Gobert 3, Kocinski 3, Corser 3, Roche 2, Vermeulen 2, Polen 2, Haga 2, Mertens 1, Chandler 1, Edwards 1, Chili 1, Xaus 1, Bayliss 1

Ilość zwycięstw kierowców z danego kraju: USA 10, Australia 9, Francja 2, Japonia 2, Włochy 1, Belgia 1, Hiszpania 1

Ilość zwycięstw producenta: Ducati 15, Honda 6, Kawasaki 2, Yamaha 2, Aprilia 1

źródło:www.worldsbk.com

AUTOR: Redakcja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
140 zapytań w 1,189 sek